この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力のいっそうの向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフや短いエッセイを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。
この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることが目標となる。
・英語で自己表現する力がつく
・パラグラフや短いエッセイを書く力がつく
・英語の講義を理解する聴解力がつく
・英文を読みこなすための方法が身につく
英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
教科書の本文・練習問題を使用して、Reading/Listeningを中心にした演習をおこなう。グループワークを通じて内容の理解を深めると同時に Speaking練習の機会を設ける。本文や関連するトピックについて英文で意見等を書くWritingの練習も適宜取り入れる。
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction to the course Unit 1: Studying in the Metaverse | Understand how the class will be conducted. Understand the video clip in Unit 1. |
第2回 | Unit 2: Japanese Firms Switching to English amid Engineer Shortage | Understand the video clip in Unit 2 and answer the questions there correctly. Write a short essay on a related topic. |
第3回 | Unit 3: Recycling Car Parts into Fashion Treasure | Understand the video clip in Unit 3 and answer the questions there correctly. Write a short essay on a related topic. |
第4回 | Mini-test 1 Unit 4: Japanese Family Steps Up to Support Evacuee | Review the first half of the course. Understand the video clip in Unit 4 and answer the questions there correctly. |
第5回 | Unit 5: Mixing Art with Online Meetings | Understand the video clip in Unit 5 and answer the questions there correctly. Write a short essay on a related topic. |
第6回 | Unit 6: Deer Ramen | Understand the video clip in Unit 6 and answer the questions there correctly. Write a short essay on a related topic. |
第7回 | Mini-test 2 Writing (a short essay on a news topic) | Review the second half of the course. Write a short essay on a chosen topic. |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
NHK NEWSLINE 7/映像で学ぶ NHK 英語ニュースが伝える日本7
(金星堂)
To be announced in class
In-class performance and assignments : 40%
Mini-tests : 60%
特になし
To be posted on T2SCHOLA prior to the start of classes
By appointment
None