2024年度 英語スピーキング演習第六 1   Oral Expression in English 6 1

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
安納 真理子 
授業形態
演習    (対面型)
メディア利用科目
曜日・時限(講義室)
水3-4(M-156(H1103))  
クラス
1
科目コード
LAE.E232
単位数
1
開講年度
2024年度
開講クォーター
2Q
シラバス更新日
2024年3月14日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

すべての「英語スピーキング演習」の科目は、その名のとおり、学生の話す力を伸ばすことを目標としている。発表以外の場においては、効果的に話すためには効果的に聞くことも必要となることから、これらの科目の授業や宿題においては、互いに話し合う練習やきちんと聞く練習を行う。
200番台の選択科目である「英語スピーキング演習第六」は、特に、2人の話者の間で聞き話すことを通じて効果的な口頭によるコミュニケーションを行うことを目指し、「英語スピーキング演習第五」の題材を広げていく。また、教科書や授業で導入された単語や文法が使えるようにすることも、授業のねらいのひとつである。

到達目標

この授業科目を履修することにより、学生は、それまでに会ったことのない人との1対1の会話において、自信を持って、社会や異文化に関するかなり複雑なトピックについてより広範にわたって話すために必要な新たな単語や句を身につけることができる。

実務経験のある教員等による授業科目等

該当する 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容)
An instructor with work experience as a performer will provide hands-on experience in the performing arts, based on practice in the field that fosters critical thinking and encourages creativity and self-expression.

キーワード

話すこと 聞くこと 口頭表現 対話

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

Attendance is taken at each class. This course is designed to be a student-centered, interactive course with students discussing and debating on various topics. New vocabulary and grammar will be routinely introduced to enable students to articulate ideas more clearly and to facilitate discussions. Students are required to listen to and/or read assigned materials before class,
preparing for focused discussions of their content. (Note: Syllabus is subject to change based on the level, needs, and actual number of students.)

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 1. Introduction to Course 2. Unit 4: Designing the Web (1) identify course aims; acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant to discuss the websites; articulate ideas and opinions on issues
第2回 1. Unit 4: Designing the Web (2) 2. Unit 5: Community Builders (1) acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant to discuss the websites and communities; articulate ideas and opinions on issues
第3回 Unit 5: Community Builders (2) acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant to discuss about communities; articulate ideas and opinions on issues
第4回 Midterm Group Presentations deliver a group presentation; articulate ideas and opinions on issues
第5回 Unit 6: Clear Communication (1) acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant to discuss communication styles; articulate ideas and opinions on issues
第6回 1. Unit 6: Clear Communication (2) 2. How to Cite Sources acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant to discuss communication styles; articulate ideas and opinions on issues; learn how to cite sources
第7回 1. Review of Material 2. Final Group Presentations consolidate ideas and key concepts from units 4-6; articulate ideas and opinions on issues; deliver a final group presentation

授業時間外学修(予習・復習等)

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

Dummet, Paul, Helen Stephenson, Lewis Lansford, and Ingrid Wisniewska. 2017. Keynote, Combo Split 3A with My Keynote Online. Australia, Brazil, Mexico, Singapore, UK, US: Cengage. (ISBN-13: 978-1-337-10896-6)

参考書、講義資料等

Additional reading materials and handouts will be distributed throughout the term.
Suggested websites:
TED Talks https://www.ted.com/
VOA http://www.voanews.com/
NPR http://www.npr.org/
TED, VOA and NPR provide video transcripts.
Scientific American (video and podcasts “60-second science”) http://www.scientificamerican.com/
BBC http://www.bbc.com/news
National Geographic http://www.nationalgeographic.com/

成績評価の基準及び方法

Class Participation: 25%
Homework and In-class Assignments: 20%
Midterm Group Presentation: 25%
Final Group Presentation: 30%

関連する科目

  • LAE.E231 : 英語スピーキング演習第五

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

その他

本科目は LAE.E231「英語スピーキング演習第五」と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。

このページのトップへ