英語第七を引き継いで、この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力のいっそうの向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフや短いエッセイを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。
この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることが目標となる。
・英語で自己表現する力がつく
・パラグラフや短いエッセイを書く力がつく
・英語の講義を理解する聴解力がつく
・英文を読みこなすための方法が身につく
英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
This course is designed to improve students’ ability to understand, criticize, and discuss academic texts in English.
Students will read extracts from a book on Japanese linguistics, which explains the basics of Japanese phonetics, phonology, morphology, syntax, and semantics. By reading academic texts in English on the Japanese language, the (native and non-native) Japanese speaking students will be able to reflect on what they subconsciously know, and to become aware of the differences of Japanese and English, which will help them have a better understanding on language in general, and enhance their experience of second language acquisition. Students are also required to participate in discussion in groups, and to write their thoughts in English.
Additional guidance and materials will be provided by the teacher.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Morphology 3 | Review of the class Reading the text for the next class |
第2回 | Syntax 1 | Review of the class Reading the text for the next class |
第3回 | Syntax 2 | Review of the class Reading the text for the next class |
第4回 | Semantics 1 | Review of the class Reading the text for the next class |
第5回 | Semantics 2 | Review of the class Reading the text for the next class |
第6回 | Language Variation | Review of the class Reading the text for the next class |
第7回 | Exam and review | Review of the exam |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Handouts
Tsujimura, N. (2013). An introduction to Japanese linguistics (3rd Edition). Wiley-Blackwell. ISBN: 9781444337730
Class activities (50%), Exam (50%)
特になし
特になし