2023年度 英語スピーキング演習第八   Oral Expression in English 8

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
NARUM PAUL 
授業形態
演習    (ライブ型)
メディア利用科目
対象
曜日・時限(講義室)
木1-2(M-143A(H119A))  
クラス
-
科目コード
LAE.E234
単位数
1
開講年度
2023年度
開講クォーター
4Q
シラバス更新日
2023年12月21日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

すべての「英語スピーキング演習」の科目は、その名のとおり、学生の話す力を伸ばすことを目標としている。発表以外の場においては、効果的に話すためには効果的に聞くことも必要となることから、これらの科目の授業や宿題においては、互いに話し合う練習やきちんと聞く練習を行う。
「英語スピーキング演習第八」の主なねらいは、3、4人の話者の間で聞き話すことを通じて効果的な口頭によるコミュニケーションを行うことである。また、教科書や授業で導入された単語や文法が使えるようにすることも、授業の目標のひとつである。

到達目標

この授業科目を履修することにより、学生は、3、4人またはそれ以上からなるグループでさまざまなトピックについて話し合うのに必要な技術や方法をよく知ることができる。

実務経験のある教員等による授業科目等

該当する 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容)
Experience since 1983 translating documents from Japanese into English, specializing in business, governmental, economic, scientific, historical, cultural and literary topics, among others. Experience since 1985 editing and fact-checking articles for a weekly newsmagazine published in Japanese. Experience since 1994 teaching English and related subjects at Japanese universities in the Tokyo-Yokohama area, with special concentrations on culture, history, media and translation. Travel experience to 155 countries and 74 dependent territories.

キーワード

話すこと 聞くこと 口頭表現 対話

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

Classes will be conducted along the following continuum: (1) lecture and/or viewing of audiovisual documentary concerning an important global issue to be discussed, (2) discussions and debates about that issue, (3) lecture and discussion about important presentation skills, (4) delivery of pair presentations, (5) discussion and final selection of individual presentation topics, (6) delivery of individual presentations, and (7) feedback.

Students will gain and hone important speaking and listening skills in class, with reading and writing skills to be used primarily outside of class during preparation and review time. Assessment will be based on class participation and attitude, essay, pair presentation, and individual presentation.

Possible themes:
(1) Scientific and technological innovation throughout history
(2) Criteria and conditions for the “best country”
(3) STEM education
(4) Climate change and energy issues
(5) Environmental issues and species protection
(6) Nuclear weapons and territorial conflict
(7) Artificial intelligence and robots
(8) Transportation and space exploration

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Course introduction, discussion of global issues; introduction of topic of focus Catch up on global issues through daily reading of Web sites
第2回 Documentary viewing (DVD or Internet); short speech assignment Read news articles online about topic chosen
第3回 Discussion and debate about documentary seen in second class, based on short speeches Write speech on documentary viewed (duration depends on total no. of students)
第4回 Lecture about presentation skills; selection of pairs for presentation; consultation Read up on possible topics for pair presentation
第5回 Pair presentations (duration depends on total no. of students in class) about general topic (everyone talks about the same thing) Prepare pair presentation
第6回 Lecture and/or documentary about theme for individual presentations Further research after class discussions
第7回 Individual presentations about specific topics (duration depends on total no. of students in class) Research into and preparation for individual presentations

授業時間外学修(予習・復習等)

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

None. Relevant materials to be handed out in class (online).

参考書、講義資料等

Dictionaries (J-E, E-J, E-E; online, paper or electronic)

成績評価の基準及び方法

One short speech (20%)
One pair presentation (40%)
One individual presentation (40%)
Deductions made for poor class participation, sleeping, distraction, private conversation, cell phone usage not related to class contents, etc.
Maximum absences: two

関連する科目

  • 英語スピーキング演習第七

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

このページのトップへ