この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力のいっそうの向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフや短いエッセイを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。
この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることが目標となる。
・英語で自己表現する力がつく
・パラグラフや短いエッセイを書く力がつく
・英語の講義を理解する聴解力がつく
・英文を読みこなすための方法が身につく
英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
The class will be conducted in Japanese, and each lesson covers one unit from a learning material which students are not required to purchase. Students will learn how to write a well-structured academic essay, and in doing so, will also learn how to read essays efficiently. Students are required to write English in every lesson, and to submit a small writing assignment and the quarter-final short essay.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Orientation, Unit 1 Conclusion / Reasons | Review of the class |
第2回 | Unit 2 Social Trends | Review of the class |
第3回 | Unit 3 Results / Causes | Review of the class |
第4回 | Unit 4 Several Explanations | Review of the class, and a writing assignment |
第5回 | Unit 5 Comparison | Review of the class, and planning for the quarter-final essay |
第6回 | Unit 6 For and Against | Quarter-final essay in progress |
第7回 | Unit 7 Classification | Review of the class, and the quarter-final essay |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Handouts
English-Japanese dictionary, English-English dictionary
Class activities (30%), writing assignment (30%), the final essay (40%)
特になし
特になし