この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力のいっそうの向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフや短いエッセイを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。
この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることが目標となる。
・英語で自己表現する力がつく
・パラグラフや短いエッセイを書く力がつく
・英語の講義を理解する聴解力がつく
・英文を読みこなすための方法が身につく
英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Before class:
1. Complete the worksheet.
2. Fill out the pre-class assignment on the Google Form.
[Review from last week, “Vocabulary” and “Expressions” sections]
In-class
1. Lecture on English skills (10-20 mins)
2. Work on some exercises in a small group (10 mins)
[break]
3. Work on the “Warm-up” activity (5-10 mins)
4. A short lecture on vocabulary by the tutor (5-10 mins)
5. Discuss the “Comprehension Questions” in a small group (10-15 mins)
6. Give your feedback to the class about the discussion (10-15 mins)
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | - Course introduction - Paraphrasing and references - "Introduction" | Students understand the course syllabus. Students understand the content of the text. |
第2回 | - Definition and metaphors - "Nuclear Waste" | Students understand the content of the text. |
第3回 | - Paragraph writing + Essay structure - “Interim storage” | Students understand the content of the text. |
第4回 | - Check your essay plan - “Permanent solution” | Students understand the content of the text. |
第5回 | - Contrast - “Human intrusion | Students understand the content of the text. |
第6回 | - Peer-review of your essay - “Warning the future” (2) | Students understand the content of the text. |
第7回 | - Review/Final exam | Students review the content of the course. |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Handouts
To be provided in class
Google Forms: 30%
Essay: 40%
Final exam: 30%
特になし
N/A