「アカデミックプレゼンテーション」のコースはすべて、さまざまな学問的な場でプレゼンテーションをおこなうための技能訓練を目的とする。実践的な練習を通じて、学生はこうした技能を効果的に発表に適用し、自信をもって多様な状況に対応するための知識を修得する。自分の考えを明晰に伝えるための戦略を学べるよう、教員は建設的なフィードバックをおこなう。さらに、学生は聴衆としても、仲間に対して洞察力のある刺激的な質問ができるよう、リスニングの技能を磨く。
400番台の選択科目として、「アカデミックプレゼンテーション第十四」は、大学院生が豊富な知識に基づくプレゼンテーションをおこなうために必要な技能を身につけることを目指す。
コース終了時には、学生はアカデミックな場で一人でプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、発表後は聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。
プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | ✔ 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
After the introductory session, there will be mini-presentations made in each class. Students should find an article on the internet or in a newspaper, magazine or journal on a topic of your choice. They read it and make an outline in English that will help them present the main ideas orally. They practise summarizing the article's content in spoken English. Print-outs of both the article and their outline of it should be brought to class. (2 copies of each, please). Students will then present the outline to their fellow students, and on at least one occasion (more if student numbers are few enough) the instructor will assess that presentation and provide detailed feedback. The final two sessions will require preparation of a Powerpoint presentation on a non-specialist topic of each student's choice (but the topic must be discussed with the instructor before Week 6). The length and scheduling of the final presentation will depend on the number of students in this class.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction Issues in academic presentation. | Identifying course aims. Discussing individual areas of concern for participating students. Learning the formats for mini-presentations. |
第2回 | Mini-presentations 1 | Presenting oral summaries. Framing and responding to questions. |
第3回 | Mini-presentations 2 | Presenting oral summaries. Framing and responding to questions. |
第4回 | Mini-presentations 3 | Presenting oral summaries. Framing and responding to questions. |
第5回 | Mini-presentations 4 | Presenting oral summaries. Framing and responding to questions. |
第6回 | Final Presentations 1 | Presenting on an academic topic with use of appropriate visual tools. |
第7回 | Final Presentations 2 | Presenting on an academic topic with use of appropriate visual tools. |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
none
Reading materials and handouts will be distributed in class.
Mini-presentations in class 30%
Class participation 30%
Final in-class presentation 40%
特になし
本科目はLAE.E441「アカデミックプレゼンテーション第十三」と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。