「アカデミック・プレゼンテーション」のコースはすべて、学生が自信をもって効果的なプレゼンテーションをおこなうための技能を修得することを目的とする。実践に重点をおくコースであるため、学生は学期中に複数のプレゼンテーションをおこなう。また、よい質問の仕方や積極的な聞き手になる方法を学び、リスニングの力を向上させる。
300番台の選択科目として、「アカデミック・プレゼンテーション第十一」では、200番台の「英語プレゼンテーション演習」コースよりは高度な内容の演習をおこなう。自分の考えを聞き手に明晰に伝えるために必要な技能を身につけることを目指す。
コース終了時には、学生は一人で優れた構成のプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。
プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
This class is designed to introduce students to the key points of presentation structure, as well as the key skills required to deliver a successful presentation. A variety of topics be introduced and discussed, and students will be expected to plan, practice, and deliver presentations based on these topics.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction to the Academic Presentation class. Students will introduce themselves, ask each other first meeting questions on a variety of topics, and study an example self-introduction text. | Spoken fluency, vocabulary, presentation structure, reading |
第2回 | Students will prepare, practice, and present their self-introduction following the 'Introduction / Body / Conclusion' structure, and then answer questions based on the content. | Specific vocabulary, writing, spoken fluency, posture, eye contact, active listening |
第3回 | Students will read and paraphrase example texts to prepare for a presentation about an important place, brainstorm ideas, and start to plan. | Reading, spoken fluency, making notes |
第4回 | Students will work on preparing a text for their presentation about an important place, and also practice some new key presentation skills: gestures and voice control. | Writing, gestures, voice control |
第5回 | Students will practice and deliver their presentation about an important place, followed by a question and answer exercise. | Spoken fluency, posture, eye contact, gestures, voice control, active listening |
第6回 | Students will read and paraphrase example texts of opinion presentations, choose a topic, and study specific language required. | Reading, spoken fluency, specific vocabulary |
第7回 | Students will practice and deliver their opinion presentation, followed by a question and answer exercise, incorporating all of the skills learned this quarter. | All of the above presentation skills |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Handouts
Handouts and please bring a good Japanese/English dictionary
Regular presentations: 50%, Class participation: 30%, Final presentation: 20%
特になし
It is recommended that students take this course in sequence with LAE.E344.