この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力のいっそうの向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフや短いエッセイを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。
この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることが目標となる。
・英語で自己表現する力がつく
・パラグラフや短いエッセイを書く力がつく
・英語の講義を理解する聴解力がつく
・英文を読みこなすための方法が身につく
英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
教科書の本文・練習問題を使用して、Readingの演習をおこなう。グループワークを通じて内容の理解を深め、また本文や関連するトピックについて、英文で要約や意見を書く練習も取り入れる。
(指定教科書は半期用の分冊版(後半のみ)なので、Unit 7から始まっています。)
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction to the course Unit 7A Group Behavior: A Crowd in Harmony (1) (Reading) | Understand how the class will be conducted. Understand the topic of Unit 7A. |
第2回 | Unit 7A Group Behavior: A Crowd in Harmony (2) (Reading and Writing) | Understand the reading passage in 7A and answer the questions there correctly. Write a short essay on a related topic. |
第3回 | Unit 7B Group Behavior: Our Online Behavior (Reading and writing) | Understand the reading passage in 7B and answer the questions there correctly. Write a short essay on a related topic. |
第4回 | Unit 8A Investigations: Who Killed the Emperor? (Reading and writing) | Understand the reading passage in 8A and answer the questions there correctly. Write a short essay on a related topic. |
第5回 | Unit 8B Investigations: In the Crime Lab (Reading and writing) | Understand the reading passage in 8B and answer the questions there correctly. Write a short essay on a related topic. |
第6回 | Unit 9A Rediscovering the Past: Virtually Immortal (Reading and writing) | Understand the reading passage in 9A and answer the questions there correctly. Write a short essay on a related topic. |
第7回 | Review and exam | Review and confirm what the students have learned in class. |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Reading Explorer Split 4B, Third Edition (Cengage/National Geographic Learning)
(978-0-35-712372-0 Student Book Split Edition 4B, Text Only)
To be announced in class.
In-class performance and assignments : 60%
Final exams: 40%
特になし
None