この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力のいっそうの向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフや短いエッセイを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。
この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることが目標となる。
・英語で自己表現する力がつく
・パラグラフや短いエッセイを書く力がつく
・英語の講義を理解する聴解力がつく
・英文を読みこなすための方法が身につく
英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Speak about social issues and other news item topics in small groups. Listen to various kinds of English in TV news broadcasts, using visual clues to supplement understanding. Practice note-taking while listening and viewing.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction to course Unit 1, Wonky vegetables | Vocabulary, listening and note-taking skills for understanding a British TV news item on wastage of farm produce due to visual appearance. |
第2回 | Unit 2, Money for children’s sports | Vocabulary, listening and note-taking skills for understanding a British TV news item on exercise among children and educational policy. |
第3回 | Unit 3, Living on a houseboat in London | Vocabulary, listening and note-taking skills for understanding a British TV news item on housing shortage and innovative solutions. |
第4回 | short mid-quarter quiz Unit 4, Tracking down dog owners with DNA | Review of Units 1-3 materials. Vocabulary, listening and note-taking skills for understanding a British TV news item on pet waste and a technology-based identification system. |
第5回 | Unit 5, A hybrid solar balloon | Revision of Units 1-3 materials. Vocabulary, listening and note-taking skills for understanding a British TV news item on a unique application for solar energy |
第6回 | Unit 6, The freedom tower in New York | Revision of Units 1-3 materials. Vocabulary, listening and note-taking skills for understanding a British TV news item on the new building and the memorial to the 9-11 attacks. |
第7回 | review and test or final speaking task | Review of Units 1-7 materials; preparation of a speaking exercise on topics related to the materials |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Seeing the World through the News, book 4. 金星堂、2017年
none
授業への参加度 30%
半クオーターのクイズ 30%
期末試験 40%
3回欠席した者には単位が認められない。
特になし
none