英語第五に引き続き、この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力のいっそうの向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフや短いエッセイを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。
この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることが目標となる。
・英語で自己表現する力がつく
・パラグラフや短いエッセイを書く力がつく
・英語の講義を理解する聴解力がつく
・英文を読みこなすための方法が身につく
英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
The course units focus on the textbook topics 5-8 for English 6. Lessons focus on the text topics by checking background knowledge, reading passages, explaining and practicing featured skills, and doing writing exercises, with a final writing task. Students receive considerable help through the apps, which include audio & video clips and grammar & vocabulary practice, and also through MyEnglishLab’s auto-graded activities.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Unit 5—Too Much of a Good Thing? (part 1) Points of Inference, Note-taking, Reading, Grammar, Revision, and Writing | Inferring attitudes & feelings, signposts, grammatical tenses, using figurative language. |
第2回 | Unit 5 (con’t.)—Too Much of a Good Thing? (part 2) Unit 6—Making a Difference (part 1) Points of Inference, Note-taking, Reading, Grammar, Revision, and Writing | A descriptive essay. Inferring people’s reactions, t-chart, persuasive language. |
第3回 | Unit 6 (con’t.)—Making a Difference (part 2) Points of Inference, Note-taking, Reading, Grammar, Revision, and Writing | Writing introductions & thesis statements. A persuasive essay. |
第4回 | Unit 7—An Ocean of Problems (part 1) Points of Inference, Note-taking, Reading, Grammar, Revision, and Writing | Inferring point of view & bias, pros & cons (note taking), creating headings, subordinators & transitions. |
第5回 | Unit 7 (con’t.)—An Ocean of Problems (part 2) Unit 8—Managing Your Smartphone (part 1) Points of Inference, Note-taking, Reading, Grammar, Revision, and Writing | Writing conclusions. A problem-solution essay. Inferring appeals to authority, 3-column notes, referents for the pronoun “it,” subordinators & prepositional phrases. |
第6回 | Unit 8 (con’t.)—Managing Your Smartphone (part 2) Points of Inference, Note-taking, Reading, Grammar, Revision, and Writing | Using transitions. A cause-and-effect essay. |
第7回 | Review and personal views of this quarter’s topics. | Presentations and final exam. |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
NorthStar Reading and Writing Student Book w/ app & MyEnglishLab and resources (level 4), 5th Edition (Pearson Japan)
ISBN: 978-0-135-226988
Other materials may be suggested or uploaded for students by the teacher during the term.
Evaluation will be based on participation and in-class work (30%), assignments (30%), and unit exams (40%)
特になし
None