この授業は長期留学を目指す学生のための授業である。授業では英語の四技能の向上のための訓練を行う。大学院レベルで長期留学に必要な英語力(大学学部生の一般教養科目レベルのコンテンツを英語できいて講義ノートを取り、ゼミで発表したり意見を述べたりすることができる)と専門的な内容を説明するのに支障のない程度の語彙力と英語技能の習得を目指す。
TOEFLの設問を理解し、その概要を追うことができる。またそれの内容について、要点だけではなく概要を口頭で明晰に説明することができる。さらに課されたリーディング課題についてコメントしたり、プレゼンをすることができる。教室内の学生からの質問に明晰に答えられる。また多少専門的なディベートも行なうことができる。
TOEFL 留学 コミュニケーション 英語の四技能
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Attendance is taken at each class. The course is built around TOEFL-modelled listening and speaking activities (including Integrated Skills activities that also involve reading) in the textbook and its related online support sites.
(Note: Syllabus is subject to change based on the levels, needs, and actual number of students.)
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction to Course and diagnostic test Speaking Question 1, pages 226-236 | Identify course aims. Acquire speaking skills for the TOEFL. |
第2回 | Speaking Question 2 pages 237-248 | Acquire speaking skills for the TOEFL. |
第3回 | Speaking Question 3 pages 248-265 | Acquire speaking skills for the TOEFL. |
第4回 | 復習と中間テスト(スピーキング) Review and mid-Quarter short speaking test | Demonstrate knowledge of class materials. Demonstrate knowledge of materials from Speaking Questions 1 through 3. |
第5回 | Speaking Question 4 pages 266−283 | Acquire speaking skills for the TOEFL. |
第6回 | Speaking Question 5 pages 284-298 | Acquire speaking skills for the TOEFL. |
第7回 | まとめとスピーキング試験 Review and Speaking test | Consolidation, application, and integration of skills, materials, and key concepts. Demonstrate knowledge of class materials. Demonstrate knowledge of materials from Speaking Questions 1 through 5. |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Longman Preparation Course for the TOEFLiBT Test. 3rd Edition.
Deborah Phillips Pearson Education 2015. ISBN 10:0-13-324802-X
Additional reading materials and handouts will be distributed in class.
evidence of weekly preparation 20%
class participation 30%
tests 50%
特になし
本科目は「TOEFL対策セミナー第十三 」 と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。