「アカデミック・プレゼンテーション」のコースはすべて、学生が自信をもって効果的なプレゼンテーションをおこなうための技能を修得することを目的とする。実践に重点をおくコースであるため、学生は学期中に複数のプレゼンテーションをおこなう。また、よい質問の仕方や積極的な聞き手になる方法を学び、リスニングの力を向上させる。
300番台の選択科目として、「アカデミック・プレゼンテーション第十二」では、200番台の「英語プレゼンテーション演習」コースよりは高度な内容の演習をおこなう。自分の考えを聞き手に明晰に伝えるために必要な技能を身につけることを目指す。
コース終了時には、学生は一人で優れた構成のプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。
プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
This class is designed to introduce students to the key points of presentation structure, as well as the key skills required to deliver a successful presentation. A variety of topics will be introduced and discussed, and students will be expected to plan, practice, and deliver presentations based on these topics.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Students will discuss the topic of people, choose a person for their biography presentation, do research, and study language for sequencing events. | Spoken fluency, research skills, specific vocabulary |
第2回 | Students will finish preparing, practice, and deliver their biography presentation, followed by a question and answer exercise. | Writing, spoken fluency, posture, eye contact, gestures, voice control, cue cards, active listening |
第3回 | Students will discuss problems in the world today, as well as possible solutions, choose a topic for their presentation, and study the key language required to deliver it. | Spoken fluency, specific vocabulary |
第4回 | Students will continue to research and prepare their problem solution presentation. | Writing, creating cue cards, specific vocabulary |
第5回 | Students will practice and deliver their problem solution presentation, followed by a question and answer exercise. | Spoken fluency, posture, eye contact, gestures, voice control, cue cards, active listening |
第6回 | Students will discuss their positive and negative past experiences, chose an idea for a story presentation, and then make an outline. | Spoken fluency, specific vocabulary, making notes |
第7回 | Presentation and review | Above presentation skills |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Handouts
Handouts and please bring a good Japanese/English dictionary.
Regular presentations: 50%, Class participation: 30%, Final presentation: 20%
None
It is recommended that students take this course in sequence with LAE.E343.