「英語プレゼンテーション演習」のコースはすべて、学生が自信をもって効果的なプレゼンテーションをおこなうための技能を修得することを目的とする。実践に重点をおくコースであるため、学生は学期中に複数のプレゼンテーションをおこなう。また、よい質問の仕方や積極的な聞き手になる方法を学び、リスニングの力を向上させる。
100番台の選択科目として、「英語プレゼンテーション演習第三」では、優れた構成のグループ・プレゼンテーションをおこなうための基礎力を養うことを目指す。
コース終了時には、学生は授業で学んだ技能や知識を活用して、グループによるプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。
✔ 該当する | 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容) |
---|---|
This course will be taught by a bilingual journalist who has been reporting and writing in both English and Japanese on a wide range of issues for a variety of publications. Throughout the course, the instructor will use her knowledge and expertise in the art of story-telling, to help students acquire communication skills that are necessary for presenting ideas effectively and clearly in English to people from culturally diverse backgrounds. |
プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
The class is highly interactive. Each week, we will explore a different presentation technique using audio lectures, readings, and discussion. Students are expected to complete all readings and come to class prepared for discussion. Students will receive instructor feedback and peer review for their presentations. By the end of the course, students are expected to boost confidence in delivering a presentation in English.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Course introduction, Class activity Lecture and discussion: Structuring your presentation | Students will be asked to do a brief self-introduction. |
第2回 | Lecture and discussion: Introducing your presentation speaking exercise | Students are responsible for reading all the handouts. |
第3回 | Lecture and discussion: Using visual aids | Students are responsible for reading all the handouts. |
第4回 | Presentation I | Each student will deliver a short presentation on a given topic. |
第5回 | Instructor feedback and peer review | Students are asked to evaluate their own performances. |
第6回 | Lecture and discussion: Effective speech delivery | Students will be asked to watch a video clip as part of the preparation for Week 6. |
第7回 | Presentation II | Each student will deliver a presentation |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Handouts
Suggested Web sites amd smartphone apps:
TED Talks https://www.ted.com/
VOA http://www.voanews.com/
NPR http://www.npr.org/
TED, VOA and NPR provide video transcripts.
Scientific American
(video and podcasts “60-second science”) http://www.scientificamerican.com/
BBC http://www.bbc.com/news
National Geographic http://www.nationalgeographic.com/
The grade for the quarter will be determined as follows:
Class participation: 30%
Evaluation will be based on attitude, contribution, improvement, and a willingness to learn.
Presentation I: 35%
Presentation II: 35%
特になし
本科目はLAE.E144と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。