この授業はすでにTOEFLについて学んだことがあり長期留学のためにスコアアップを目指している学生向けの授業である。授業では英語の四技能のうち、特に聴解力と発話力の向上のための訓練を行う。長期留学に必要な英語力(大学学部生の一般教養科目レベルのコンテンツを英語できいて講義ノートを取り、ゼミで発表したり意見を述べたりすることができる)の専門的支障のない程度の語彙力とスコアを獲得を目指す。
TOEFLの設問を理解したうえで講義や会話の概要を追い、その内容の要点と概要を口頭で明晰に説明することができること。
教室内の学生からの質問に明晰に答えられること。
ノートの取り方、プレゼンテーションやディベートの仕方を学び、それを口頭や筆記表現に応用することができること。
TOEFL 留学 コミュニケーション スピーキング力(発話力) リスニング力(聴解力)
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | ✔ 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Students should prepare each week's assigned Listening chapter in the textbook as well as any Speaking tasks assigned in advance of the class. The materials of the week’s chapter will be explained by the instructor where necessary, but the core activities in class will be intensive listening and speaking practice with the instructor checking and giving feedback on individuals' work.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introductions: Base line sample TOEFL Listening experience | Introductions: Base line sample TOEFL Listening experience |
第2回 | Type 1 Speaking Questions: Personal Preference: Listening for main ideas and purpose. | Listening and speaking practice and feedback. |
第3回 | Type 2 Speaking Questions: Personal Choice: Listening for details. | Listening and speaking practice and feedback. |
第4回 | Type 3 Speaking Questions: Campus Situation. Read/listen/speak: Listening for function (pragmatic understanding) | Listening and speaking practice and feedback. |
第5回 | Type 4 Speaking Questions: Lecture. Read/listen/speak: Listening for function (pragmatic understanding) | Listening and speaking practice and feedback. |
第6回 | Type 5 Speaking Questions: Campus Situation. Listen/speak: Listening for attitude (pragmatic understanding) | Listening and speaking practice and feedback. |
第7回 | Type 6 Speaking Questions: Lecture. Listen/speak: Listening to connect information (pragmatic understanding) | Listening and speaking practice and feedback. |
第8回 | Progress checking TOEFL Listening experience | Progress checking TOEFL Listening experience |
None. Materials to be provided.
A good dictionary.
In class performance 70%
Progress check: 30%
特になし
None