2019年度 TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第五   TOEFL Seminar (Listening and Speaking) 5

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
安納 真理子 
授業形態
演習
メディア利用
 
曜日・時限(講義室)
水3-4(H118)  
クラス
-
科目コード
LAE.E251
単位数
1
開講年度
2019年度
開講クォーター
1Q
シラバス更新日
2019年3月18日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

この授業はTOEFLの概要を知っている学生あるいは受験したことがある学生向けの授業である。授業では英語の四技能のうち、特に聴解力と発話力の向上のための訓練を行う。短期留学に必要な語彙と一般教養科目のコンテンツを理解するための専門語彙(基礎的レベル)を学びスコアアップを目指す。

到達目標

200語~400語程度のスピーチや会話を聞き、その概要を追うことができる。またそれの内容について、要点だけではなく概要を口頭で明晰に説明することができる。

キーワード

TOEFL 留学 コミュニケーション スピーキング力(発話力) リスニング力(聴解力)

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

Students are required to complete the listening, speaking, and/or vocabulary assignments before class preparing for focused discussions of their content. Each week, we will discuss a new topic, requiring the students to actively participate in class activities, debates, and presentations, while developing the students' test taking skills for the TOEFL iBT. (Note: Syllabus is subject to change based on the levels, needs, and actual number of students.)

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Introduction to course TOEFL iBT Practice Test Ch. 1: Main Idea Questions (Listening) Identify course aims. Acquire listening skills for the TOEFL.
第2回 Ch. 1: Main Idea Questions (Listening) Ch. 2: Detail Questions (Listening) Acquire listening skills for the TOEFL.
第3回 Ch. 2: Detail Questions (Listening) Speaking Strategy: Independent Questions Acquire listening and speaking skills for the TOEFL.
第4回 Speaking Strategy: Independent Questions Acquire speaking skills for the TOEFL.
第5回 Midterm Exam Ch. 3: Function Questions (Listening) Demonstrate knowledge of class materials. Acquire listening skills for the TOEFL.
第6回 Ch. 3: Function Questions (Listening) Ch. 4: Stance Questions (Listening) Acquire listening skills for the TOEFL.
第7回 Ch. 4: Stance Questions (Listening) Speaking Strategy: Integrated Questions Acquire listening and speaking skills for the TOEFL.
第8回 Review of Material Final Presentation Consolidation, application, and integration of skills, materials, and key concepts. Identify course aims. Demonstrate effective speaking skills for the TOEFL.

教科書

Edmunds, Paul, Nancie McKinnon, and Jeff Zeter. 2009. Developing Skills for the TOEFL iBT, Intermediate, Listening. Second edition. Compass Publishing. (ISBN: 978-59966-353-1)

参考書、講義資料等

Additional reading materials and handouts will be distributed throughout the term.
Suggested websites:
TED Talks https://www.ted.com/
VOA http://www.voanews.com/
NPR http://www.npr.org/
TED, VOA and NPR provide video transcripts.
Scientific American (video and podcasts “60-second science”) http://www.scientificamerican.com/
BBC http://www.bbc.com/news
National Geographic http://www.nationalgeographic.com/

成績評価の基準及び方法

Class Participation: 25%
Homework and In-class Assignments: 25%
Midterm Exam: 25%
Final Presentation: 25%

関連する科目

  • LAE.E252 : TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第六

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

None

その他

本科目は「(TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第六) 」 と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。

このページのトップへ