「アカデミックプレゼンテーション」のコースはすべて、さまざまな学問的な場でプレゼンテーションをおこなうための技能訓練を目的とする。実践的な練習を通じて、学生はこうした技能を効果的に発表に適用し、自信をもって多様な状況に対応するための知識を習得する。自分の考えを明晰に伝えるための戦略を学べるよう、教員は建設的なフィードバックをおこなう。さらに、学生は聴衆としても、仲間に対して洞察力のある刺激的な質問ができるよう、リスニングの技能を磨く。
400番台の選択科目として、「アカデミックプレゼンテーション第十四」は、大学院生が豊富な知識に基づくプレゼンテーションをおこなうために必要な技能を身につけることを目指す。
コース終了時には、学生はアカデミックな場で一人でプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、発表後は聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。
プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | ✔ 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Each class, students will practice with mini-presentations. Depending on the number of students, there will be at least one or two opportunities to give a formal presentation, and to receive detailed feedback from the instructor and their classmates. Textbook readings will be the basis for discussions in class and will offer a meta-perspective on contemporary scientific presentation and techniques.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Chapter 1, Science Communication in the Twenty-First Century | text discussion, mini-presentations, scheduling formal presentations |
第2回 | Chapter 2, The Seven Challenges of Communicating Science | text discussion, mini-presentations, scheduling formal presentations |
第3回 | Chapter 3, Preparing Your Talk | text discussion, mini-presentations, formal presentations |
第4回 | Chapter 4, Illustrating Your Talk | text discussion, mini-presentations, formal presentations |
第5回 | Chapter 5, The Performance: Delivering Your Talk | text discussion, mini-presentations, formal presentations |
第6回 | Chapter 6, Medicine and Science in the Media | text discussion, mini-presentations, formal presentations |
第7回 | Chapter 7, Media Interview Techniques | text discussion, mini-presentations, formal presentations |
第8回 | Chapter 8, Every Interaction Counts | text discussion, mini-presentations, formal presentations |
John Clare. Communicating Clearly about Science and Medicine. Burlington, VT: Gower Publishing, 2012.
ISBN: 978-1-4094-4037-6
Additional reading materials and handouts will be distributed in class.
Class Participation, 28%
Mini-presentations, 28%
Formal presentations, 44%
特になし
本科目はLAE.E441と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。