2016年度 アカデミックプレゼンテーション第十六 3   Academic Presentation in English 16

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
David Pinkney 
授業形態
演習     
メディア利用科目
曜日・時限(講義室)
水3-4(J231)  
クラス
3
科目コード
LAE.E444
単位数
1
開講年度
2016年度
開講クォーター
4Q
シラバス更新日
2016年4月27日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

「アカデミックプレゼンテーション」のコースはすべて、さまざまな学問的な場でプレゼンテーションをおこなうための技能訓練を目的とする。実践的な練習を通じて、学生はこうした技能を効果的に発表に適用し、自信をもって多様な状況に対応するための知識を習得する。自分の考えを明晰に伝えるための戦略を学べるよう、教員は建設的なフィードバックをおこなう。さらに、学生は聴衆としても、仲間に対して洞察力のある刺激的な質問ができるよう、リスニングの技能を磨く。

400番台の選択科目として、「アカデミックプレゼンテーション第十六」は、大学院生が豊富な知識に基づくプレゼンテーションをおこなうために必要な技能を身につけることを目指す。

到達目標

コース終了時には、学生はアカデミックな場で一人でプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、発表後は聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。

キーワード

プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

The course will guide you students through the process of giving a presentation - from the planning stages and awareness of the elements of an effective presentation, to signposting, through to the main body of the presentation to the final question and answer session.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Presentation - the power of the story teller. Building a personal story into the presentation. Understand the difference between linear and non-linear presentations.
第2回 Incorporating Technology - understand the purpose of technology. Students will share experiences and knowledge in collaborating in deciding what is effective technology usage for presentations. Comprehend why technology is used in presentations and "technology traps".
第3回 Presentation Language - what tense should the presentation be given in? When is figurative language appropriate? Looking at specific language for specific purposes. Become familiar with language that creates powerful presentations.
第4回 Presentation Discussions - what kind of questions enable discussions to start? Students will participate in discussions led by different kinds of questions to realise how the presenter can use questions to support their presentation's purpose. The ability to paraphrase questions that are being asked to ensure the replies answer the question being asked.
第5回 Active Discussions - small discussion sessions will be held similar to those that are held in academic seminars providing students with the chance to use developing discussion skills. Understand how dynamics change when participant numbers change.
第6回 Presentation & Discussion: students are given the opportunity to display their developing presentation skill set. Actively demonstrate what has been taught through the course.
第7回 Presentation & Discussion: students are given the opportunity to display their developing presentation and discussion skill set. Actively demonstrate what has been taught through the course.
第8回 Presentation & Discussion: students are given their final opportunity to demonstrate their developing presentation and discussion skill set. A final survey will be conducted to help assess where future learning/teaching needs to improve. Actively demonstrate what has been taught through the course.

教科書

There is no required textbook in this course.

参考書、講義資料等

The subject will be organized around online material and class discussions. Edmodo will be used and is designed to help learners engage with required readings and video viewings.
Students are important resources as their experiences, feedback and discussions will enable a classroom community to strengthen and overcome individual weaknesses.

成績評価の基準及び方法

Presentation: 25 marks A marking rubric has been developed and will posted on Edmodo -- Content (15 marks) Technology (5) Language (5)
Discussion: 10 marks -- Responding to Questions - 5 marks and Audience Member Participation - 5 marks
Total: 35 marks of final grade

Critical Reflection: 10 marks
Provide a critical reflection on your presentation and discussion. Marking rubric has been created and posted on Edmodo.
Participation: 20 marks -- 10 marks in class and 10 marks online

関連する科目

  • LAE.E443 : アカデミックプレゼンテーション第十五

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

その他

本科目はLAE.E443と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。

このページのトップへ