2016年度 アカデミックプレゼンテーション第十五 3   Academic Presentation in English 15

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
David Pinkney 
授業形態
演習     
メディア利用科目
曜日・時限(講義室)
水3-4(J231)  
クラス
3
科目コード
LAE.E443
単位数
1
開講年度
2016年度
開講クォーター
3Q
シラバス更新日
2016年4月27日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

「アカデミックプレゼンテーション」のコースはすべて、さまざまな学問的な場でプレゼンテーションをおこなうための技能訓練を目的とする。実践的な練習を通じて、学生はこうした技能を効果的に発表に適用し、自信をもって多様な状況に対応するための知識を習得する。自分の考えを明晰に伝えるための戦略を学べるよう、教員は建設的なフィードバックをおこなう。さらに、学生は聴衆としても、仲間に対して洞察力のある刺激的な質問ができるよう、リスニングの技能を磨く。

400番台の選択科目として、「アカデミックプレゼンテーション第十五」は、大学院生が豊富な知識に基づくプレゼンテーションをおこなうために必要な技能を身につけることを目指す。

到達目標

コース終了時には、学生はアカデミックな場で一人でプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、発表後は聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。

キーワード

プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

The course will guide students through the process of giving a presentation - from the planning stages and awareness of the elements of an effective presentation, to signposting, through to the main body of the presentation to the final question and answer session.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Course Introduction - students will reflect on their ideas of what makes an powerful presentation Class Survey - provide the instructor with a sense of learners' language needs and presentation experiences. Students are asked to join and become familiar with the online learning platform Edmodo. They will be asked to make a post introducing themselves.
第2回 Presentation Language - students will share elements which form the foundation of every presentation, regardless of language skill or content: how to speak to be heard. Students realise and will be asked to demonstrate elements of the language (pitch, tone, speed, volume) which every speaker can control during a presentation.
第3回 Presentation Openings - what needs doing (defining the purpose of the presentation) and how to do so in a fashion that stimulates the audiences' interest. The need for the presenter to engage their audience with a problem to solve.
第4回 Presentation: the Main Body - how best can the presenter engage the audience and to use simple signposts in building a cohesive presentation. Presenters will consider how to personalise their research to build a connection with their audience and become aware of cohesive presentation language.
第5回 Presentation: the Conclusion - what needs to be done and how best to finish and achieve the presentation's purpose. Presenters must be aware of the importance of showing the applicability of their main body's highlights to bigger phenomena.
第6回 Presentation: the Discussion Platform - presenters will consider what kinds of questions might the presenter should able to anticipate and answering question strategies. Presenters will gain language skills to use respectful language to not only answer questions, but to deflect questions and answer questions whose answers they are unsure of.
第7回 Presentation 1 Part A - half of students will present with the audience tasked to provide thoughtful questions. Students will be asked to present and demonstrate their ability to be active listeners.
第8回 Presentation 1 Part B - the second half of students will present with the audience tasked to provide thoughtful questions. A final survey will be administered to gain insight into the learners' learning experience to propel learning in LAE.E444. Students will be asked to present and demonstrate their ability to be active listeners.

教科書

There is no required textbook in this course.

参考書、講義資料等

The subject will be organized around online material and class discussions. Edmodo will be used and is designed to help learners engage with required readings and video viewings.
Students are important resources as their experiences, feedback and discussions will enable a classroom community to strengthen and overcome individual weaknesses.

成績評価の基準及び方法

Presentation: 20 marks A marking rubric has been developed and will posted on Edmodo -- Content (15 marks) & Language (5)
Discussion: 10 marks -- Responding to Questions - 5 marks & Audience Member Participation - 5 marks
Total: 30 marks of final grade
Participation: 20 marks -- 10 marks in class and 10 marks online

関連する科目

  • LAE.E444 : アカデミックプレゼンテーション第十六

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

その他

本科目はLAE.E444と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。

このページのトップへ