「アカデミック・プレゼンテーション」のコースはすべて、学生が自信をもって効果的なプレゼンテーションをおこなうための技能を修得することを目的とする。実践に重点をおくコースであるため、学生は学期中に複数のプレゼンテーションをおこなう。また、よい質問の仕方や積極的な聞き手になる方法を学び、リスニングの力を向上させる。
300番台の選択科目として、「アカデミック・プレゼンテーション第十」では、200番台の「英語プレゼンテーション演習」コースよりは高度な内容の演習をおこなう。自分の考えを聞き手に明晰に伝えるために必要な技能を身につけることを目指す。
コース終了時には、学生は一人で優れた構成のプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。
プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Attendance is taken at each class. For each class, students are expected to complete the homework in advance and actively participate in class discussions. Students will deliver a presentation after every other unit, receiving feedback back from their colleagues and instructor. (Note: Assignments turned in late are penalized. Syllabus is subject to change based on the levels, needs, and actual number of students.)
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction Unit 9: What dreams may come… | Identify course aims. Apply repetition for emphasis. Explain reasons and future plans. |
第2回 | Unit 10: For example… | Illustrate concepts using examples. Compare and contrast patterns to explain ideas. |
第3回 | Unit 9, 10 Presentation Unit 11: Make a stand, hold your ground! | Deliver a presentation. Employ active and passive voice. Apply persuasion techniques (point and counterpoint). |
第4回 | Unit 12: Measuring solutions, solving problems | Evaluate evidence to persuade and problem solve. Apply "Rule of Three" to make your speech memorable! |
第5回 | Unit 11, 12 Presentation Unit 13: Lies & statistics | Deliver a presentation. Create stimulating and memorable visual aids. |
第6回 | Unit 14: Picture this! Unit 15: Common ground | Practice appealing to emotions using visual aids. Present a point by using quotes. Evaluate information. |
第7回 | Unit 16: In conclusion… Unit 17: Any questions? | Categorize elements of the Conclusion. Prepare for Q&A. |
第8回 | Unit 17: Any questions? Final Presentation | Prepare for Q&A. Deliver Final Presentation. Identify course aims. |
Hood, Michael. Dynamic Presentation: Skills and Strategies for Public Speaking. Tokyo: Kirihara Shoten, 2007. (ISBN: 978-4-342-54970-0)
Additional handouts will be distributed in class.
Class Participation and Attendance, 25%
Homework and In-class Assignments, 15%
Presentations, 30%
Final Presentation and Paper, 30%
特になし
本科目はLAE.E341と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。