2023年度 英語第五 15-LS   English 5 15-LS

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
MITCHELL JON 
授業形態
演習    (対面型)
メディア利用科目
曜日・時限(講義室)
月5-6(W3-205(W322))  
クラス
15-LS
科目コード
LAE.E211
単位数
1
開講年度
2023年度
開講クォーター
1Q
シラバス更新日
2023年3月20日
講義資料更新日
-
使用言語
日本語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力のいっそうの向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフや短いエッセイを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。

到達目標

この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることが目標となる。
・英語で自己表現する力がつく
・パラグラフや短いエッセイを書く力がつく
・英語の講義を理解する聴解力がつく
・英文を読みこなすための方法が身につく

実務経験のある教員等による授業科目等

該当する 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容)
An instructor with work experience as an author and editor will provide hands-on education in writing and presenting about science, based on practice in the field that features critical thinking and logical ways of communicating information to audiences.

キーワード

英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

Usually, we will start the lesson with a discussion of the day’s issue followed by watching an academic lecture about a contemporary topic. This approach will allow us to gain a wider awareness of some academic fields as well as international perspectives to compare with our own countries’.

After this, we will critically explore the issue. You will be asked to produce a short piece of work based upon the class’s topic - for example a short presentation, a summary or reaction paper. Such integrated skills will also come in useful for the TOEFL exam.
This is not a lecture-style course. Please envisage this classroom as a community where everybody has different strengths and weaknesses. By cooperating with each other, together we can overcome any difficulties.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 A sociological exploration of names This first class will introduce students to an overview of the course before embarking on the topic of how our names shape our identities. Students will link these ideas to contemporary debates about names in society today.
第2回 Global English Our second class will explore how the English language has developed during the past centuries and how it might develop in the coming years. This study of the diversity of language will raise students’ awareness of regional variations – and why such variety ought to be respected and embraced.
第3回 The psychology of fear This class centers around a lecture from the field of psychology. It discusses why people experience fear in certain circumstances and how we might overcome fear by adapting our behaviour. Also, the class introduces some presentation techniques to connect to audience members via sensory descriptions.
第4回 Leadership skills in global business Globalization is creating many challenges and opportunities for business leaders; skills which used to be effective in the past might no longer be as effective today. This class discusses the need for a flexible and dynamic approach to leadership and – hopefully – it will highlight how everyone possesses the ability to lead.
第5回 How we each learn best This class starts with an academic lecture about the different ways in which people learn. Next it provides students with the opportunity to reflect on their own learning strengths (and weaknesses); such self-awareness will empower students to hone their study skills at Tokyo Tech… and beyond.
第6回 The Silk Road – A historical overview of international trade As week 4's lecture showed, we are living in an increasingly globalized society – but this is not a new phenomenon. Via the lens of an academic lecture on The Silk Road, this session discusses the history of international trade with the goal of eliciting how the lessons of the past might be applied to improve international relations – and global health and prosperity – in the future.
第7回 Review and final essay This class starts with a review of the issues covered during the past six weeks; following this, students will have the opportunity to write a short essay to consolidate their understanding of the topics.

授業時間外学修(予習・復習等)

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

Contemporary Topics – 21st Century Skills for Academic Success (2) (4th edition), Pearson, ISBN: 978-0-13-440080-8.

参考書、講義資料等

None.

成績評価の基準及び方法

Presentation: 50%
Exam: 50%

関連する科目

  • LAE.E111 : 英語第一
  • LAE.E112 : 英語第二
  • LAE.E113 : 英語第三
  • LAE.E114 : 英語第四
  • LAE.E212 : 英語第六
  • LAE.E213 : 英語第七
  • LAE.E214 : 英語第八
  • LAE.E311 : 英語第九

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

このページのトップへ