2022年度 英語スピーキング演習第五 2   Oral Expression in English 5 2

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
原賀 真紀子 
授業形態
演習    (ライブ型)
メディア利用科目
曜日・時限(講義室)
水5-6(H104)  
クラス
2
科目コード
LAE.E231
単位数
1
開講年度
2022年度
開講クォーター
1Q
シラバス更新日
2022年3月16日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

すべての「英語スピーキング演習」の科目は、学生の話す力を伸ばすことを目標としている。発表以外の場においては、効果的に話すためには効果的に聞くことも必要となることから、これらの科目の授業や宿題においては、互いに話し合う練習やきちんと聞く練習を行う。
200番台の選択科目である「英語スピーキング演習第五」は、特に、2人の話者の間で聞き話すことを通じて効果的な口頭によるコミュニケーションを行えるようになることを目指し、100番台の科目よりも難しい題材を提供する。また、教科書や授業で導入された単語や文法が使えるようにすることも、授業のねらいのひとつである。

到達目標

この授業科目を履修することにより、学生は、それまでに会ったことのない人との1対1の会話において、自信を持って、社会や異文化についての複雑なトピックについて話すために必要な新たな単語や句を身につけることができる。

実務経験のある教員等による授業科目等

該当する 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容)
This course will be taught by a bilingual journalist who has been reporting and writing in both English and Japanese on a wide range of issues for a variety of publications. Throughout the course, the instructor will use her knowledge and expertise in the art of storytelling, to help students acquire communication skills that are necessary for presenting ideas effectively and clearly in English to people from culturally diverse backgrounds.

キーワード

話すこと 聞くこと 口頭表現 対話

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

Each week, we will explore a different issue using readings, news clips, videos as well as discussions. Students are expected to watch assigned video clips, complete all readings, study the vocabulary, and come to class prepared for discussions. The class is highly interactive. Therefore, students' strong commitment and active participation are the keys to success, not only for themselves, but also for the entire class.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Course introduction Class activity Students will be asked to talk about themselves during the activities.
第2回 Discussion: Culture and identity Students are expected to watch video clips, read articles and prepare for a discussion on the given topic (culture and identity).
第3回 Discussion: Urban issues Students are expected to watch video clips, read articles and prepare for a discussion on the given topic (urban issues).
第4回 Developing presentation skills “How can we effectively communicate ideas online?” Students will learn about how to effectively deliver a presentation.
第5回 Presentation: The first group of students will deliver a presentation on a given topic. The detail of the assignment will be provided on Week 4. Presenters are responsible for preparing a presentation. Students who are not presenting will provide peer reviews to the presenters.
第6回 Presentation: The second group of students will deliver a presentation on a given topic. The detail of the assignment will be provided on Week 5. Presenters are responsible for preparing a presentation. Students who are not presenting will provide peer reviews to the presenters.
第7回 Presentation: The third group of students will deliver a presentation on a given topic. The detail of the assignment will be provided on Week 6. Presenters are responsible for preparing a presentation. Students who are not presenting will provide peer reviews to the presenters.

授業時間外学修(予習・復習等)

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

Handouts

参考書、講義資料等

Handouts
Suggested Websites and smartphone apps:
VOA Learning English https://learningenglish.voanews..com/
NPR http://www.npr.org/
VOA and NPR provide video transcripts.
Scientific American (video and podcasts “60-second science”) http://www.scientificamerican.com/
BBC http://www.bbc.com/news
National Geographic http://www.nationalgeographic.com/

成績評価の基準及び方法

The grade for the quarter will be determined as follows:
Class participation: 50 % (Evaluation will be based on attitude, contribution, progress, and a willingness to learn.)
Presentation: 50 %

関連する科目

  • LAE.E232 : 英語スピーキング演習第六

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

その他

本科目は LAE.E232「英語スピーキング演習第六」と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。

このページのトップへ