2022年度 英語スピーキング演習第一 2   Oral Expression in English 1 2

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
安納 真理子 
授業形態
演習    (ライブ型)
メディア利用科目
曜日・時限(講義室)
水5-6(H102)  
クラス
2
科目コード
LAE.E131
単位数
1
開講年度
2022年度
開講クォーター
1Q
シラバス更新日
2022年3月16日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

すべての「英語スピーキング演習」の科目は、その名のとおり、学生の話す力を伸ばすことを目標としている。発表以外の場においては、効果的に話すためには効果的に聞くことも必要となることから、これらの科目の授業や宿題においては、互いに話し合う練習やきちんと聞く練習を行う。

100番台の選択科目である「英語スピーキング演習第一」は、特に、2人の話者の間で聞き話すことを通じて効果的な口頭によるコミュニケーションを行うことを目指す。また、教科書や授業で導入された単語や文法が使えるようにすることも、授業のねらいのひとつである。

到達目標

この授業科目を履修することにより、学生は、それまでに会ったことのない人との1対1の会話において、暮らしや経験の中のある特定の側面について話すために必要な新たな単語や句を身につけることができる。

実務経験のある教員等による授業科目等

該当する 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容)
An instructor with work experience as a performer will provide hands-on experience in the performing arts, based on practice in the field that fosters critical thinking and encourages creativity and self-expression.

キーワード

話すこと 聞くこと 口頭表現 対話

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

Attendance is taken at each class. This course is designed to be a student centered/interactive course with students discussing and debating on various topics. New vocabulary and grammar will be routinely introduced to enable students to articulate ideas more clearly and to facilitate discussions. Students are required to listen to and/or read assigned materials before class, preparing for focused discussions of their content.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 1. Introduction to course 2. Unit 1: Protectors Identify course aims. Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing protectors. Articulate ideas and opinions on issues.
第2回 Unit 1: Protectors Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing protectors. Articulate ideas and opinions on issues.
第3回 Unit 2: Family Connections Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing family connections. Articulate ideas and opinions on issues.
第4回 1. Unit 2: Family Connections 2. Midterm Group Presentations Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing family connections. Articulate ideas and opinions on issues. Deliver a group presentation.
第5回 Unit 3: Global Stories Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing global stories. Articulate ideas and opinions on issues.
第6回 Unit 4: Music Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing music. Articulate ideas and opinions on issues.
第7回 1. Review of materials 2. Final Project (Group Presentations) Consolidation of vocabulary and key concepts from Units 1-4. Articulate ideas and opinions on issues. Deliver a group presentation.

授業時間外学修(予習・復習等)

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

Bohlke, David. 2017. Keynote 2 (Student Book). Australia, Brazil, Mexico, Singapore, UK, US: Cengage. (ISBN-13: 978-1-305-96504-1)

参考書、講義資料等

Additional reading materials may be assigned throughout the term.
Suggested websites:
TED Talks https://www.ted.com/
VOA http://www.voanews.com/
NPR http://www.npr.org/
TED, VOA and NPR provide video transcripts.
Scientific American (video and podcasts “60-second science”) http://www.scientificamerican.com/
BBC http://www.bbc.com/news
National Geographic http://www.nationalgeographic.com/

成績評価の基準及び方法

Class Participation: 25%
Homework and In-class Assignments: 20%
Midterm Group Presentation: 25%
Final Project (Group Presentation and Paper): 30%

関連する科目

  • LAE.E132 : 英語スピーキング演習第二

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

その他

本科目は LAE.E132 「英語スピーキング演習第二」と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。

このページのトップへ