2022年度 英語プレゼンテーション演習第三   English Presentation Seminar 3

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
原賀 真紀子 
授業形態
演習    (対面型)
メディア利用科目
曜日・時限(講義室)
水3-4(H1103)  
クラス
-
科目コード
LAE.E143
単位数
1
開講年度
2022年度
開講クォーター
3Q
シラバス更新日
2022年4月20日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

「英語プレゼンテーション演習」のコースはすべて、学生が自信をもって効果的なプレゼンテーションをおこなうための技能を修得することを目的とする。実践に重点をおくコースであるため、学生は学期中に複数のプレゼンテーションをおこなう。また、よい質問の仕方や積極的な聞き手になる方法を学び、リスニングの力を向上させる。

100番台の選択科目として、「英語プレゼンテーション演習第三」では、優れた構成のグループ・プレゼンテーションをおこなうための基礎力を養うことを目指す。

到達目標

コース終了時には、学生は授業で学んだ技能や知識を活用して、グループによるプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。

実務経験のある教員等による授業科目等

該当する 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容)
This course will be taught by a bilingual journalist who has been reporting and writing in both English and Japanese on a wide range of issues for a variety of publications. Throughout the course, the instructor will use her knowledge and expertise in the art of storytelling, to help students acquire communication skills that are necessary for presenting ideas effectively and clearly in English to people from culturally diverse backgrounds.

キーワード

プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

The class is highly interactive. Each week, we will explore a different presentation technique using audio lectures, readings, and discussion. Students are expected to complete all readings and come to class prepared for discussion. Students will receive instructor feedback and peer review for their presentations. By the end of the course, students are expected to be more confident and comfortable about delivering a presentation in English.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Course introduction Class activity Students will be asked to do a brief self-introduction.
第2回 Lecture and discussion: Structuring your presentation speaking exercise Students will be asked to do a short presentation on a given topic.
第3回 Lecture and discussion: Using visual aids Students are responsible for reading all the handouts about visual aids.
第4回 Presentation (practice) Each student will deliver a shorter presentation on a given topic. Students are also asked to evaluate their own performances.
第5回 Instructor feedback and peer review Lecture and discussion: Handling questions Students will lean how to deal with questions.
第6回 Presentation (Group A) Students assigned to Group A will deliver a presentation on a given topic.
第7回 Presentation (Group B) Students assigned to Group B will deliver a presentation on a given topic.

授業時間外学修(予習・復習等)

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

Handouts

参考書、講義資料等

Suggested Web sites amd smartphone apps:
TED Talks https://www.ted.com/
VOA http://www.voanews.com/
NPR http://www.npr.org/
TED, VOA and NPR provide video transcripts.
Scientific American
(video and podcasts “60-second science”) http://www.scientificamerican.com/
BBC http://www.bbc.com/news
National Geographic http://www.nationalgeographic.com/

成績評価の基準及び方法

The grade for the quarter will be determined as follows:
Class participation: 50% (Evaluation will be based on attitude, contribution, improvement, and a willingness to learn.)
Presentation: 50%

関連する科目

  • LAE.E144 : 英語プレゼンテーション演習第四

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

その他

本科目はLAE.E144と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。

このページのトップへ