2021年度 アカデミックプレゼンテーション第十四 1   Academic Presentation in English 14 1

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
BARTASHIUS JASON ANDREW 
授業形態
演習     
メディア利用科目
曜日・時限(講義室)
水3-4  
クラス
1
科目コード
LAE.E442
単位数
1
開講年度
2021年度
開講クォーター
2Q
シラバス更新日
2021年3月19日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

「アカデミックプレゼンテーション」のコースはすべて、さまざまな学問的な場でプレゼンテーションをおこなうための技能訓練を目的とする。実践的な練習を通じて、学生はこうした技能を効果的に発表に適用し、自信をもって多様な状況に対応するための知識を修得する。自分の考えを明晰に伝えるための戦略を学べるよう、教員は建設的なフィードバックをおこなう。さらに、学生は聴衆としても、仲間に対して洞察力のある刺激的な質問ができるよう、リスニングの技能を磨く。

400番台の選択科目として、「アカデミックプレゼンテーション第十四」は、大学院生が豊富な知識に基づくプレゼンテーションをおこなうために必要な技能を身につけることを目指す。

到達目標

コース終了時には、学生はアカデミックな場で一人でプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、発表後は聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。

キーワード

プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

After the introductory session, there will be mini-presentations made in each class. Students should find an article on the internet or in a newspaper, magazine or journal on a topic of your choice. They read it and make an outline in English that will help them present the main ideas orally. They practise summarizing the article's content in spoken English. Print-outs of both the article and their outline of it should be brought to class. (2 copies of each, please). Students will then present the outline to their fellow students, and on at least one occasion (more if student numbers are few enough) the instructor will assess that presentation and provide detailed feedback. The final two sessions will require preparation of a Powerpoint presentation on a non-specialist topic of each student's choice (but the topic must be discussed with the instructor before Week 6). The length and scheduling of the final presentation will depend on the number of students in this class.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Introduction Issues in academic presentation. Identifying course aims. Discussing individual areas of concern for participating students. Learning the formats for mini-presentations.
第2回 Mini-presentations 1 Presenting oral summaries. Framing and responding to questions.
第3回 Mini-presentations 2 Presenting oral summaries. Framing and responding to questions.
第4回 Mini-presentations 3 Presenting oral summaries. Framing and responding to questions.
第5回 Mini-presentations 4 Presenting oral summaries. Framing and responding to questions.
第6回 Final Presentations 1 Presenting on an academic topic with use of appropriate visual tools.
第7回 Final Presentations 2 Presenting on an academic topic with use of appropriate visual tools.

授業時間外学修(予習・復習等)

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

none

参考書、講義資料等

Reading materials and handouts will be distributed in class.

成績評価の基準及び方法

Mini-presentations in class 30%
Class participation 30%
Final in-class presentation 40%

関連する科目

  • LAE.E441 : アカデミックプレゼンテーション第十三

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

その他

本科目はLAE.E441「アカデミックプレゼンテーション第十三」と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。

このページのトップへ