「アカデミックプレゼンテーション」のコースはすべて、さまざまな学問的な場でプレゼンテーションをおこなうための技能訓練を目的とする。実践的な練習を通じて、学生はこうした技能を効果的に発表に適用し、自信をもって多様な状況に対応するための知識を修得する。自分の考えを明晰に伝えるための戦略を学べるよう、教員は建設的なフィードバックをおこなう。さらに、学生は聴衆としても、仲間に対して洞察力のある刺激的な質問ができるよう、リスニングの技能を磨く。
400番台の選択科目として、「アカデミックプレゼンテーション第十五」は、大学院生が豊富な知識に基づくプレゼンテーションをおこなうために必要な技能を身につけることを目指す。
コース終了時には、学生はアカデミックな場で一人でプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、発表後は聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。
✔ 該当する | 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容) |
---|---|
An instructor with work experience as a performer will provide hands-on experience in the performing arts, based on practice in the field that fosters critical thinking and encourages creativity and self-expression. |
プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | ✔ 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
For each class, students are expected to complete the homework in advance and actively participate in class discussions. Students will deliver a presentation after every other unit, followed by a Q&A session, receiving feedback back from their colleagues and instructor. (Note: Syllabus is subject to change based on the level, needs, and actual number of students.)
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | 1. Introduction to course 2. Preparing to present 3. Ch. 1: Opening and closing | identify course aims; prepare to present the opening and closing sections |
第2回 | 1. Ch. 1: Opening and closing 2. Ch. 2: Smooth structure 3. Learn how to cite sources | prepare to present the opening and closing sections; create a smooth presentation structure; learn how to cite sources |
第3回 | 1. Presentation (Ch. 1 and 2) + Peer-critique 2. Ch. 3: Voice power | deliver an effective presentation; learn how to give constructive criticism to your peers; control your vocal tone, pace, and delivery |
第4回 | 1. Ch. 3: Voice power 2. Ch. 6: Body language | control your vocal tone, pace, and delivery; demonstrate good body language |
第5回 | 1. Ch. 6: Body language 2. Presentation (Ch. 3 and 6) + Peer-critique | demonstrate good body language; deliver an effective presentation; learn how to give constructive criticism to your peers |
第6回 | Ch. 7: Rapport building | build a rapport with the audience |
第7回 | 1. Review of material 2. Final Project (Presentation and Paper) + Peer-critique | deliver an effective presentation; learn how to give constructive criticism to your peers |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Powell, Mark. 2010. Dynamic Presentations (Cambridge Business Skills). Cambridge: Cambridge University Press. (ISBN: 978-0-521-15004-0)
Additional reading materials may be assigned throughout the term.
Class Participation: 25%
Homework and In-class Assignments: 15%
Presentations: 30%
Final Project (Final Presentation and Paper): 30%
特になし
本科目はLAE.E444「アカデミックプレゼンテーション第十六」と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。