この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力のいっそうの向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフや短いエッセイを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。
この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることが目標となる。
・英語で自己表現する力がつく
・パラグラフや短いエッセイを書く力がつく
・英語の講義を理解する聴解力がつく
・英文を読みこなすための方法が身につく
✔ 該当する | 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容) |
---|---|
1.本講義は、舞台芸術、建築等の分野での実務及び同分野での通訳・翻訳・通訳案内士としての経験を活かし、受講生自らが、実社会で円滑に意思疎通ができるように講義を進める。 2.語学学校(国際教育振興会・日米会話学院)で、通訳の講座を10年間担当している経験を活かし、現場で役立つリスニング訓練、ノート・テイキングのスキル等について指導を行う。 |
英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Use textbook "Newspaper English" and articles from various newspapers and websites to strengthen reading skills. Write a short paragraph at the end of each lesson using words or expressions acquired from the materials. Themes of the articles will be coronavirus or Black Lives Matter. Articles will be sent via OCW-i in advance of each class. Videos / visual materials will also be used to enhance understanding of the themes.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Self-introduction in English / Explanation on the Newspaper English | write about your life under coronavirus |
第2回 | Unit 1 / Sanrio takes big risk with new strategy Article 1 | sight-translate the stories learn new vocabulary |
第3回 | Unit 2 / New nine-year school category eyed Articles 2 | sight-translate the stories learn new vocabulary |
第4回 | Unit 3 / Species going extinct up to 1,000 times faster than normal Articles 3 assignment on vocabulary | grammar review, sight translation learn new vocabulary |
第5回 | Unit 4 / Kiwi's DNA link to elephant ancestor recasts evolution of flightless birds Article 4 assignment on writing | grammar review learn new vocabulary |
第6回 | Unit 5 / Mountain Day created as newest official public holiday Article 5 | grammar review learn new vocabulary comments on assignment |
第7回 | Unit 6 / Simplest animals may help cure brain disease Article 6 assignment on writing | grammar review learn new vocabulary |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
Nan-un-do Newspaper English
handouts from instructor
Useful books will be referred to and handouts will be distributed as necessary
participation in class (50%), assignments (50%)
特になし
homework to be given at certain points