2020年度 英語第四 1-LS-ADV   English 4 1-LS-ADV

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開講元
英語科目
担当教員名
MITCHELL JON 
授業形態
演習
メディア利用
Zoom
曜日・時限(講義室)
月1-2(W323)  
クラス
1-LS-ADV
科目コード
LAE.E114
単位数
1
開講年度
2020年度
開講クォーター
4Q
シラバス更新日
2020年9月18日
講義資料更新日
-
使用言語
日本語
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講義の概要とねらい

この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力の向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関係する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。

この授業では、RW(読解および作文に重点)とLS(聴解および発話に重点)の二種類のクラス編成が行われる。RWクラスでは、様々なタイプの比較的長い英文を読み、さらに自分の考えを表現するために一定の長さの英文を書く力を伸ばすことに重点が置かれる。LSクラスでは、まとまった長さの講演やスピーチ等を聞いて理解した上で、口頭で自分の考えを発信する力を伸ばすことに重点が置かれる。

この授業科目では、学生はあらかじめ指定されたクラスの履修申告を行い、そのクラスで受講する。各クラスの担当教員は、「講義の概要と狙い」「到達目標」および「キーワード」を基本的な枠組みとして授業計画を作成し、授業を実施する。

到達目標

この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることを目標とする。
・将来の留学を意識しながら,大学での学修・研究活動に必要な英語運用能力を伸ばす。
・ 海外事情、異文化理解、及び科学・技術の基礎を含む幅広い英語材料について内容を正確に理解できる読解力及び聴解力を身につける。
・ 構成を意識したパラグラフおよび短いエッセイを書くことができる。
・ 英語を使って積極的に発言する姿勢を身につけ、口頭表現の力を伸ばす。

実務経験のある教員等による授業科目等

該当する 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容)
An instructor with work experience as a journalist and editor will provide hands-on education in writing and presenting about science, based on practice in the field that features critical thinking and logical ways of communicating information to audiences.

キーワード

英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション力 留学 TOEFL

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

English 4 will continue to employ the textbook, Yeas and Nays, which provides a variety of academic topics related to domestic and international issues. However this quarter will move students away from the textbook and encourage them to critically explore a modern issue of their choice. This will help learners to develop skills vital for future studies (in Japan or overseas) such as independent research, information-gathering and cooperation.
Such skills will also come in useful for both the written and spoken sections of the TOEFL test; listening to classmates’ talks will simulate an academic lecture, too.
Building upon the skills from English 3, this course is designed to give you the confidence to engage in critical dialogue and conduct academic presentations in English. Students will work in small groups to research, plan and deliver a talk, followed by self-reflection and peer assessment.
Once again, the most important resource is you - your ideas, experiences and imaginations. We will try to build a learning community where we value each other’s knowledge. Together we can share our strengths to overcome our individual weaknesses.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Recap This class will review the key points from the previous quarter and students will plan and deliver an off-the-cuff presentation to their peers.
第2回 Introductions: Group presentations Presenting as a member of a team requires a different skill set than presenting as an individual. With the principle that process is as important as the final product, we will explore some group work techniques such as negotiation, persuasion and compromise. Following this, students will be introduced to skills such as handover phrases to create a smooth group presentation.
第3回 Deciding a topic Students will decide the topic of their group’s presentation and, after finetuning it with the instructor, they will begin to research and plan their talk by applying the skills encountered in previous classes.
第4回 In-class planning and practice “Practice makes perfect.” Rehearsing a presentation is always important – but even more important when presenting as a group. Students will be given the opportunity to practice their talks and consider how to improve them from the perspectives of contents, lucidity, technological know-how and team work.
第5回 How to survive - and succeed - a question and answer session The Q&A session is often the stage of the presentation most worrying for students. By examining different countries’ attitudes towards Q&A, students will better understand why audience members behave in certain ways; this will provide students with the cultural awareness necessary to manage this stage in a confident way.
第6回 Final group presentations Students will give a group presentation to the class and engage in a question and answer session.
第7回 Course feedback Students will reflect upon their own performance and those of their classmates by writing a reaction paper as a means to consolidate learning during this quarter.

授業時間外学修(予習・復習等)

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

Express Series English for Presentations e-book (Oxford University Press)
https://elt.oup.com/catalogue/items/global/business_esp/express_series/work_skills/9780194555142?cc=jp&selLanguage=ja

参考書、講義資料等

None

成績評価の基準及び方法

Presentation: 50%
Report: 50%

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履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

その他

None

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