2020年度 英語第三 22-LS-ADV   English 3 22-LS-ADV

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
MITCHELL JON 
授業形態
演習
メディア利用
Zoom
曜日・時限(講義室)
木1-2(H115)  
クラス
22-LS-ADV
科目コード
LAE.E113
単位数
1
開講年度
2020年度
開講クォーター
3Q
シラバス更新日
2020年9月18日
講義資料更新日
-
使用言語
日本語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力の向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関係する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。

この授業では、RW(読解および作文に重点)とLS(聴解および発話に重点)の二種類のクラス編成が行われる。RWクラスでは、様々なタイプの比較的長い英文を読み、さらに自分の考えを表現するために一定の長さの英文を書く力を伸ばすことに重点が置かれる。LSクラスでは、まとまった長さの講演やスピーチ等を聞いて理解した上で、口頭で自分の考えを発信する力を伸ばすことに重点が置かれる。

この授業科目では、学生はあらかじめ指定されたクラスの履修申告を行い、そのクラスで受講する。各クラスの担当教員は、「講義の概要と狙い」「到達目標」および「キーワード」を基本的な枠組みとして授業計画を作成し、授業を実施する。

到達目標

この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることを目標とする。
・将来の留学を意識しながら,大学での学修・研究活動に必要な英語運用能力を伸ばす。
・ 海外事情、異文化理解、及び科学・技術の基礎を含む幅広い英語材料について内容を正確に理解できる読解力及び聴解力を身につける。
・ 構成を意識したパラグラフおよび短いエッセイを書くことができる。
・ 英語を使って積極的に発言する姿勢を身につけ、口頭表現の力を伸ばす。

実務経験のある教員等による授業科目等

該当する 実務経験と講義内容との関連(又は実践的教育内容)
An instructor with work experience as a journalist and editor will provide hands-on education in writing and presenting about science, based on practice in the field that features critical thinking and logical ways of communicating information to audiences.

キーワード

英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

This course is designed to give you the confidence to engage in critical dialogue and conduct academic presentations in English. Speaking in public in our first languages is often challenging, and for many of us, doing so in a foreign language can be difficult. This class aims to provide you with the skills, the practice and the confidence to make communication much less stressful, and – if possible – perhaps even enjoyable.
The course will guide you through each step of the process of giving a presentation - from the planning stages (including brainstorming, debate and negotiation), the creation of an effective introduction, the main body and the final question and answer session. Students will also discuss related issues in pairs and small groups to improve general communication skills.
Although we will be using the e-textbook English for Presentations in every class, the most important resource is you - your ideas, your thoughts and your experiences. We will try to create a classroom community in which we share our many strengths to overcome our individual weaknesses. You will be encouraged to assist your classmates in both planning and feedback stages.
As well as covering the key points of presentations, we will also examine the distinct features of academic English (compared to more casual forms), ways to present visual data and how to research issues from a range of sources.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Welcome to the course + a class survey Instructor will outline the course and assess students’ needs to better match the classes to their requirements, then there will be a discussion of how to plan presentations using critical thinking approaches. Students will also be explained about the consequences of plagiarism and how to avoid it to retain academic integrity.
第2回 Presentations: The Introduction Students will explore some of the basic principles of effective presentations followed by ways to create a clear introduction – including “hooks”, outlining and timing; students will then practice in small groups.
第3回 Critical thinking strategies After a discussion on body language (and online technical skills), students will investigate some ways to research and plan the main body of a presentation, with an emphasis on guiding audience members through the talk.
第4回 Visuals and Charts To support a presentation, there are a variety of visual aids. This class will explore how to create effective slides which inform the audience without overwhelming them. Students will also discuss how to assess information for trustworthiness and ways to avoid plagiarism.
第5回 The Conclusion Students will compare and contrast several examples of presentations’ conclusions to decide what makes an eloquent end to a talk; finally, students will apply these techniques to their own presentations.
第6回 Presentations in practice Students will apply the previous classes’ skills to give a short presentation followed by self-reflection on what worked - and what needs further work. Classmates will also provide constructive criticism to one another.
第7回 Course round-up Students will discuss the skills encountered during the previous six sessions, consider the similarities/differences between different genres of presentations and think about how their own skills have developed and how they can keep building in the future.

授業時間外学修(予習・復習等)

学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。

教科書

Express Series English for Presentations e-book (Oxford University Press)
https://elt.oup.com/catalogue/items/global/business_esp/express_series/work_skills/9780194555142?cc=jp&selLanguage=ja

参考書、講義資料等

None.

成績評価の基準及び方法

Presentation: 50%
Report: 50%

関連する科目

  • LAE.E111 : 英語第一
  • LAE.E112 : 英語第二
  • LAE.E114 : 英語第四
  • LAE.E211 : 英語第五
  • LAE.E212 : 英語第六
  • LAE.E213 : 英語第七
  • LAE.E214 : 英語第八
  • LAE.E311 : 英語第九

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

このページのトップへ