2019年度 アカデミックプレゼンテーション第十三 3   Academic Presentation in English 13 3

文字サイズ 

アップデートお知らせメールへ登録 お気に入り講義リストに追加
開講元
英語科目
担当教員名
David Pinkney 
授業形態
演習     
メディア利用科目
曜日・時限(講義室)
水1-2(J231)  
クラス
3
科目コード
LAE.E441
単位数
1
開講年度
2019年度
開講クォーター
1Q
シラバス更新日
2019年3月18日
講義資料更新日
-
使用言語
英語
アクセスランキング
media

講義の概要とねらい

「アカデミックプレゼンテーション」のコースはすべて、さまざまな学問的な場でプレゼンテーションをおこなうための技能訓練を目的とする。実践的な練習を通じて、学生はこうした技能を効果的に発表に適用し、自信をもって多様な状況に対応するための知識を修得する。自分の考えを明晰に伝えるための戦略を学べるよう、教員は建設的なフィードバックをおこなう。さらに、学生は聴衆としても、仲間に対して洞察力のある刺激的な質問ができるよう、リスニングの技能を磨く。

400番台の選択科目として、「アカデミックプレゼンテーション第十三」は、大学院生が豊富な知識に基づくプレゼンテーションを一人でおこなうために必要な技能を身につけることを目指す。

到達目標

コース終了時には、学生はアカデミックな場で一人でプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、発表後は聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。

キーワード

プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル

学生が身につける力(ディグリー・ポリシー)

専門力 教養力 コミュニケーション力 展開力(探究力又は設定力) 展開力(実践力又は解決力)

授業の進め方

The course will guide students through the process of giving a presentation - from the planning stages and awareness of the elements of an effective presentation, to signposting, through to the main body of the presentation to the final question and answer session.

授業計画・課題

  授業計画 課題
第1回 Course introduction The first step toward successful presentations Students are responsible for reading all handouts.
第2回 Lecture and discussion: Speaking to be Heard - signposting Students are responsible for reading all handouts.
第3回 Lecture and discussion: Beginning and Finishing Strong Students are responsible for reading all handouts.
第4回 Lecture and discussion: Building Cohesion with Assertions Students are responsible for reading all handouts.
第5回 Presentation I: a Linear Presentation Students deliver presentations. The details of the assignment will be provided on Week 2.
第6回 Lecture and discussion: Incorporating Technology Students are responsible for reading all handouts.
第7回 Lecture and discussion: Creating Appropriate Questions and Responding Thoughtfully Students are responsible for reading all handouts.
第8回 Presentation II: A Linear Presentation enhanced with Technology and a Q&A Students deliver presentations. The details of the assignment will be provided on Week 6.

教科書

There is no required textbook in this course.

参考書、講義資料等

The subject will be organized around online material and class discussions. Edmodo will be used and is designed to help learners engage with required readings and video viewings.
Students are important resources as their experiences, feedback and discussions will enable a classroom community to strengthen and overcome individual weaknesses.
Suggested Web sites:
TED Talks https://www.ted.com/
VOA http://www.voanews.com/
NPR http://www.npr.org/
TED, VOA and NPR provide video transcripts.
Scientific American (video and podcasts “60-second science”) http://www.scientificamerican.com/
BBC http://www.bbc.com/news
National Geographic http://www.nationalgeographic.com/

成績評価の基準及び方法

Presentation: 20 marks A marking rubric has been developed and will be posted on Edmodo -- Content (15 marks) & Language (5)
Discussion: 10 marks -- Responding to Questions - 5 marks & Audience Member Participation - 5 marks
Total: 30 marks of final grade
Participation: 20 marks -- 10 marks in class and 10 marks online

関連する科目

  • LAE.E442 : アカデミックプレゼンテーション第十四

履修の条件(知識・技能・履修済科目等)

特になし

その他

本科目はLAE.E442「アカデミックプレゼンテーション第十四」と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。

このページのトップへ