すべての「英語スピーキング演習」の科目は学生の話す力を伸ばすことを目標としている。発表以外の場においては、効果的に話すためには効果的に聞くことも必要となることから、これらの科目の授業や宿題においては、互いに話し合う練習やきちんと聞く練習を行う。
大学院の選択科目である「英語スピーキング演習第十四」では、「英語スピーキング演習第十三」のアプローチを踏襲し、毎週の授業の前に課された教材を読み、それに批判的に反応できることを学生に求める。毎回読んだ内容についてクラスのメンバーの間で詳細なディスカッションを行い、学生には、ある特定のリーディングのトピックを例示したりトピックに関連していると思われる現象や行動について、口頭で発表してもらう。
この授業科目を履修することにより、学生は読んだ教材に描かれているような現象や行動の複数の例を日常生活やメディアの中で見つけ、授業やその他の場所で討論することができるようになる。
話すこと、聞くこと、口語表現、対話
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Attendance is taken at each class. Students are required to view, listen to and/or read assigned materials before class (which will usually be the English or Japanese song lyrics selected by 3 or more pairs for the following class), preparing for focussed discussions of their content. In the last two sessions individuals will present a song lyric to the class, then a final paper about its content will be submitted within a week.
(Note: Syllabus is subject to change based on the levels, needs, and actual number of students.)
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction to course | Identify course aims. Acquire relevant English vocabulary, phrases, and a model for understanding and ‘unpacking’ song lyrics, as well as translating Japanese lyrics into appropriate English and explaining the translation process. |
第2回 | First session of students’ song choices (at least 3 pairs). | Expand vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing content and techniques in English song lyrics. |
第3回 | Secondsession of students’ song choices (at least 3 pairs). | Expand vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing content and techniques in English song lyrics. |
第4回 | Third session of students’ song choices (at least 3 pairs). | Expand vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing content and techniques in English song lyrics. |
第5回 | Fourth session of students’ song choices (at least 3 pairs). | Expand vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing content and techniques in English song lyrics. |
第6回 | Fifth session of students’ song choices (at least 3 pairs). | Expand vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing content and techniques in English song lyrics. |
第7回 | Final Presentations by individuals | Deliver of a final presentation on your own about an English song lyric or a translation of a Japanese one. |
第8回 | Revision of materials Further final presentations by individuals | Review of vocabulary and techniques from the previous seven weeks' work. Deliver of a final presentation on your own about an English song lyric or a translation of a Japanese one. |
none
Reading materials and handouts will be distributed in class.
Class Participation, 30%
Three short presentations in weeks 2 through 6, 30%
Final Presentation and write-up, 40%
特になし
本科目はLAE.E431と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。