この授業科目では、大学レベルでの学修・研究活動を英語で行うために必要な英語運用力の向上を目的とした演習を行う。国際意識の醸成に資する目的で海外事情・異文化理解に関する教材を用いるほか、科学技術に関係する英語素材を用いる。英語の読解力と聴解力の向上を目指す訓練に加え、口頭の発話練習および構成を考えながらパラグラフを書く訓練を行うことによって、英語での発信に習熟することも目指す。
この授業では、RW(読解および作文に重点)とLS(聴解および発話に重点)の二種類のクラス編成が行われる。RWクラスでは、様々なタイプの比較的長い英文を読み、さらに自分の考えを表現するために一定の長さの英文を書く力を伸ばすことに重点が置かれる。LSクラスでは、まとまった長さの講演やスピーチ等を聞いて理解した上で、口頭で自分の考えを発信する力を伸ばすことに重点が置かれる。
この授業科目では、学生はあらかじめ指定されたクラスの学修申告を行い、そのクラスで受講する。各クラスの担当教員は、「講義の概要と狙い」「到達目標」および「キーワード」を基本的な枠組みとして授業計画を作成し、授業を実施する。
この授業科目では、次のような英語の知識と運用力およびコミュニケーションへの姿勢を身につけることを目標とする。
・将来の留学を意識しながら,大学での学修・研究活動に必要な英語運用能力を伸ばす。
・ 海外事情、異文化理解、及び科学・技術の基礎を含む幅広い英語材料について内容を正確に理解できる読解力及び聴解力を身につける。
・ 構成を意識したパラグラフおよび短いエッセイを書くことができる。
・ 英語を使って積極的に発言する姿勢を身につけ、口頭表現の力を伸ばす。
英語運用の四技能 国際意識醸成 コミュニケーション 留学 TOEFL
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
English 3 will be anchored in the textbook, Yeas and Nays, which provides a variety of academic topics related to domestic and international issues.
But although there is a set textbook, the most important resource is you - your ideas, experiences and imaginations. We will try to build a learning community where we value each other’s knowledge. Together we can share our strengths to overcome our individual weaknesses.
These will not be lecture-style classes - often you will be working in pairs and groups to investigate the day’s issue. With this in mind, most classes will follow a 5-step cycle. As an introduction to the day’s topic, I will ask you to consider a question. Following this, I will give you a short presentation followed by a focus on a grammatical or communicative point. Next, you will discuss the issue in groups before, finally, presenting your group’s conclusions to your classmates.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | “Should cloning be allowed?” | Introduction to the course and a survey to assess how best to match this course to students’ needs. Overview of key skills via one textbook chapter. |
第2回 | “Is cosmetic surgery OK for young people?” | Sample presentation by instructor in order to elicit some of the key components of effective academic speech. Questions and answer skills will also be included. |
第3回 | “Should cancer patients be informed of their disease?” | Building on the previous class, there will be a deeper exploration of how to effectively communicate with a mixed-ability group of listeners - including sign-post language, solid introductions and conclusions. |
第4回 | “Should GM foods be banned?” | Research must be the foundation of any speaking in an academic context - e.g. debating or presenting - so in this class we will bring together a variety of research and discuss how it can best be utilized. |
第5回 | Skill review | This class will bring together the work of the past four weeks and prepare students for their presentation. |
第6回 | Planning session 1 | Students will work in class with the instructor’s support to refine their topic and outline for their presentation. |
第7回 | Planning session 2 | At the beginning of this class, students will finish planning their presentation - and they will be afforded an opportunity to practice it. |
第8回 | Presentations | Students will give a short presentation bringing together the skills we have studied; classmates will take notes during the presentations in order to complete a short written report. |
Yeas and Nays (Macmillan)
None.
Presentation: 50%
Report: 50%
特になし