この授業はTOEFLをまったく知らないあるいは受験したことがない学生向けのTOEFL入門の授業である。英語の四技能のうち、特に聴解力と発話力の基礎力を磨きながら、TOEFLのテスト形式になれることを目指す。また短期留学に必要な基礎的な語彙を学ぶ。
T・TOEFLの出題形式や内容に親しむこと。
・クラス内でのペアワークやグループワークを通して聴解力と発話力の向上させること。
・短いスピーチや会話を聴き、要点を理解したうえでその要点を短文で要約し英語を使って表現することができること。
TOEFL 留学 コミュニケーション スピーキング力(発話力) リスニング力(聴解力)
専門力 | 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Attendance is taken at each class. Students work on listening and speaking activities and exercises in the textbook designed specifically for the TOEFL test. They are expected to actively participate in class by giving presentation and reporting back the result of their research on some academic subjects of their interest. (Note: Syllabus is subject to change based on the levels, needs, and actual number of students.)
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction to Course Unit 1: Advertising (Listening) | Identify course aims. Acquire listening skills for the TOEFL. |
第2回 | Unit 1: Advertising (Speaking) | Acquire speaking skills for the TOEFL. |
第3回 | Unit 2: Extreme Sports (Listening) | Acquire listening skills for the TOEFL. |
第4回 | Unit 2: Extreme Sports (Speaking) | Acquire speaking skills for the TOEFL. |
第5回 | Midterm Exam Unit 3: Fraud (Listening) | Demonstrate knowledge of class materials. Acquire listening skills for the TOEFL. |
第6回 | Unit 3: Fraud (Speaking) | Acquire speaking skills for the TOEFL. |
第7回 | Unit 4: Storytelling (Listening) | Acquire listening skills for the TOEFL. |
第8回 | Unit 4: Storytelling (Speaking) Final Presentation | Consolidation, application, and integration of skills, materials, and key concepts. Identify course aims. Demonstrate effective speaking skills for the TOEFL. |
Beaumont, John. 2006. North Star: Building Skills for the TOEFL iBT, Intermediate (Student Book with Audio CDs). White Plains, NY: Pearson. (ISBN: 978-0131937066)
Additional reading materials and handouts will be distributed in class.
Class Participation, 25%
Homework and In-class Assignments, 25%
Midterm Exam, 25%
Final Presentation, 25%
特になし
本科目は「TOEFL対策セミナー(リスニング&スピーキング)第四) 」 と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。