「アカデミックプレゼンテーション」のコースはすべて、さまざまな学問的な場でプレゼンテーションをおこなうための技能訓練を目的とする。実践的な練習を通じて、学生はこうした技能を効果的に発表に適用し、自信をもって多様な状況に対応するための知識を習得する。自分の考えを明晰に伝えるための戦略を学べるよう、教員は建設的なフィードバックをおこなう。さらに、学生は聴衆としても、仲間に対して洞察力のある刺激的な質問ができるよう、リスニングの技能を磨く。
400番台の選択科目として、「アカデミックプレゼンテーション第十六」は、大学院生が豊富な知識に基づくプレゼンテーションをおこなうために必要な技能を身につけることを目指す。
コース終了時には、学生はアカデミックな場で一人でプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、発表後は聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。
プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | ✔ 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Each class will entail discussions about the assigned reading, related technical exercises, mini-presentations, and from the third week, formal presentations. Students will receive detailed feedback from the instructor and from peers.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Chapter 1, Audience | discuss text, practice exercises, mini-presentations, plan formal presentations |
第2回 | Chapter 2, Objective | discuss text, practice exercises, mini-presentations, plan formal presentations |
第3回 | Chapters 3 & 4, Problem Solution & Evidence | discuss text, practice exercises, mini-presentations, formal presentations |
第4回 | Chapters 5 & 6, Anecdotes & Story | discuss text, practice exercises, mini-presentations, formal presentations |
第5回 | Chapter 7, Visuals | discuss text, practice exercises, mini-presentations, formal presentations |
第6回 | Chapter 8, Layout | discuss text, practice exercises, mini-presentations, formal presentations |
第7回 | Chapter 9, Stakeholders and Measurement | discuss text, practice exercises, mini-presentations, formal presentations |
第8回 | Chapter 10, Conclusion | discuss text, practice exercises, mini-presentations, formal presentations |
Andrew Abela. Advanced Presentations by Design (second edition). San Francisco: Pfeiffer, 2013.
ISBN 978-1-118-34791-1
Suggested Websites:
TED Talks https://www.ted.com/
VOA http://www.voanews.com/
NPR http://www.npr.org/
TED, VOA and NPR provide video transcripts.
Scientific American (video and podcasts “60-second science”) http://www.scientificamerican.com/
BBC http://www.bbc.com/news
National Geographic http://www.nationalgeographic.com/
Class participation in discussions based on the text, 28%
Mini-presentations, 28%
Formal presentations, 44%
特になし
本科目はLAE.E443と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。