すべての「英語スピーキング演習」の科目は学生の話す力を伸ばすことを目標としている。発表以外の場においては、効果的に話すためには効果的に聞くことも必要となることから、これらの科目の授業や宿題においては、互いに話し合う練習やきちんと聞く練習を行う。
大学院の選択科目である「英語スピーキング演習第十六」では、より幅広い話題にディスカッションを広げつつ、「英語スピーキング演習第一五」同様、口頭表現技術の向上に焦点をあてる。すべての学生は、授業中に発表できるように、週ごとに課されるトピックについての短い対話を用意してくることや、より長い個人による発表をすることが求められる。
この授業科目を履修することにより、学生は、発音に関する問題に注意を払いながら、さまざまな話題について一人で、あるいは対話の中で、数分間話せるようになる。
話すこと、聞くこと、口頭表現、対話
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
While there is no textbook, study materials from a range of English pedagogy sources (including newspaper and internet articles) are made use of to encourage and assist students in developing their communicative abilities in talking about (non-research related) topics and issues that they are sure to be asked about by foreigners here at Titech or when they spend time overseas. Oral skills include pronunciation and intonation, of course, so these will be consistently corrected, in part through recording individual and/or group work for review purposes. Visual illustrations (Powerpoint etc.) may be used for the formal presentations, but are not compulsory. Some weekly presentations will be done in matched pairs, to be formed on the basis of an oral skills placement test administered in the first few sessions. A more formal, longer (ca.15-minute including Q and A) presentation will be required in the final two sessions of the class.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction and group discussion for development of a discussion topics list according to class members’ areas of interest | suggestions for topics and discussion of relative merits |
第2回 | Topic 1 | vocabulary and expression concerning why history is important (or why it is not!) |
第3回 | Topic 2 | vocabulary and expression concerning climate change and what each individual could do to alleviate it |
第4回 | Topic 3 | vocabulary and expression concerning "inter- or multi-cultural Japan" |
第5回 | Topic 4 | vocabulary and expression concerning nationalism in C21st Japan and/or in their own home country |
第6回 | Topic 5 | vocabulary and expression concerning the Japanese traditional artform that they like (or dislike!) most |
第7回 | formal presentations 1 | individual presentations for ca.8-10 minutes followed by at least 5 minutes of questions and feedback from fellow students |
第8回 | formal presentations 2 | individual presentations for ca.8-10 minutes followed by at least 5 minutes of questions and feedback from fellow students |
none
Readings related to particular topics may be assigned in class.
weekly participation in both presentation and discussion (50%); a final graded individual presentation to the class (30%); and a minimum 800-word written essay for submission (20%)
特になし
本科目はLAE.E433と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。