すべての「英語スピーキング演習」の科目は学生の話す力を伸ばすことを目標としている。発表以外の場においては、効果的に話すためには効果的に聞くことも必要となることから、これらの科目の授業や宿題においては、互いに話し合う練習やきちんと聞く練習を行う。
大学院の選択科目である「英語スピーキング演習第十三」では、毎週の授業の前に課された教材を読み、それに批判的に反応できることを学生に求める。毎回読んだ内容についてクラスのメンバーの間で詳細なディスカッションを行い、学生には、ある特定のリーディングのトピックを例示したりトピックに関連していると思われる現象や行動について、口頭で発表してもらう。
この授業科目を履修することにより、学生は読んだ教材に描かれているような現象や行動が「本当の生活」の中で現れているのを認識することができるようになる。また、学生は日本人ではない人(たとえば東工大の留学生)との交流において、あるいは、日本人との交流において(留学生の場合)、それについて話すことができるようになる。
話すこと、聞くこと、口頭表現、対話
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Attendance is taken at each class. Students are required to listen to and/or read assigned materials before class, preparing for focused discussions of their content. (Note: Assignments turned in late are penalized. Syllabus is subject to change based on the levels, needs, and actual number of students.)
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction to course Unit 1: The Brain | Identify course aims. Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing the brain. |
第2回 | Unit 1: The Brain | Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing the brain. |
第3回 | Unit 2: Lying | Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing lying and honesty. |
第4回 | Unit 2: Lying Group Presentation | Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing lying and honesty. Articulate ideas and opinions on issues. Deliver a group presentation. |
第5回 | Unit 3: Personality | Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing personality. |
第6回 | Unit 3: Personality | Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing personality. |
第7回 | Unit 4: Cross-cultural Insights | Acquire vocabulary, phrases, and concepts relevant for discussing cross-cultural insights. Articulate ideas and opinions on issues. |
第8回 | Revision of materials Final Presentation | Consolidation of vocabulary and key concepts from Units 1-4. Articulate ideas and opinions on issues. Deliver a final presentation. Identify course aims. |
Preiss, Sherry. 2015. NorthStar: Listening & Speaking, Level 5. Fourth Edition. White Plains, New York: Pearson Education. (ISBN: 978-0-13-404983-0)
Additional reading materials and handouts will be distributed in class.
Class Participation and Attendance, 25%
Homework and In-class Assignments, 20%
Group Presentation, 25%
Final Presentation and Paper, 30%
特になし
本科目はLAE.E432と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。