「アカデミックプレゼンテーション」のコースはすべて、さまざまな学問的な場でプレゼンテーションをおこなうための技能訓練を目的とする。実践的な練習を通じて、学生はこうした技能を効果的に発表に適用し、自信をもって多様な状況に対応するための知識を習得する。自分の考えを明晰に伝えるための戦略を学べるよう、教員は建設的なフィードバックをおこなう。さらに、学生は聴衆としても、仲間に対して洞察力のある刺激的な質問ができるよう、リスニングの技能を磨く。
400番台の選択科目として、「アカデミックプレゼンテーション第十三」は、大学院生が豊富な知識に基づくプレゼンテーションを一人でおこなうために必要な技能を身につけることを目指す。
コース終了時には、学生はアカデミックな場で一人でプレゼンテーションをおこない、質疑応答をこなすことができる。また、言語によるメッセージと非言語のメッセージをともに意識しつつ、聴衆を惹きつける発表をおこない、発表後は聴衆からの質問にも巧みに答えることができる。
プレゼンテーション・スキル、リスニング・スキル、コミュニケーション・スキル
専門力 | ✔ 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | ✔ 展開力(探究力又は設定力) | 展開力(実践力又は解決力) |
Attendance is taken at each class. For each class, students are expected to complete the homework in advance and actively participate in class discussions. Students will deliver a presentation after every unit, followed by a Q&A session, receiving feedback back from their colleagues and instructor. (Note: Assignments turned in late are penalized. Syllabus is subject to change based on the levels, needs, and actual number of students.)
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Introduction Preparing to present Ch. 1: Opening and closing | Identifying course aims. Preparing to present the opening and closing sections. |
第2回 | Ch. 1: Opening and closing | Preparing to present the opening and closing sections. |
第3回 | Ch. 1 Presentation Ch. 2: Smooth structure | Delivering an effective presentation. Creating a smooth presentation structure. |
第4回 | Ch. 2: Smooth structure | Creating a smooth presentation structure. |
第5回 | Ch. 2 Presentation Ch. 3: Voice power | Delivering an effective presentation. Controlling your vocal tone, pace, and delivery. |
第6回 | Ch. 3: Voice power | Controlling your vocal tone, pace, and delivery. |
第7回 | Ch. 4: Visual aids Ch. 5: Facts and figures | Creating powerful visual aids. Presenting facts and figures to enhance your credibility. |
第8回 | Ch. 5: Facts and figures Final Presentation | Presenting facts and figures to enhance your credibility. Delivering an effective presentation. Identifying course aims. |
Powell, Mark. Dynamic Presentations (Cambridge Business Skills). Cambridge: Cambridge University Press, 2010. (ISBN: 978-0-521-15004-0)
Additional reading materials and handouts will be distributed in class.
Class Participation and Attendance, 25%
Homework and In-class Assignments, 15%
Presentations, 30%
Final Presentation and Paper, 30%
特になし
本科目はLAE.E442と共に履修することが望ましい。
この授業の履修を計画している学生は必ず初回の授業に出席すること。