超学際研究の概念を学び、新しい超学際研究を提案する.
融合理工学系の複数の教員の研究テーマを組み合わせ、新しい超学際研究を提案する.
超学際研究
専門力 | 教養力 | ✔ コミュニケーション力 | ✔ 展開力(探究力又は設定力) | ✔ 展開力(実践力又は解決力) |
講義とグループワークを組み合わせて実施する.
授業計画 | 課題 | |
---|---|---|
第1回 | Basics of Transdisciplinary Research | Learn Transdisciplinary Research |
第2回 | Examples of Transdisciplinary Research (1) | Learn research topics of the department |
第3回 | Examples of Transdisciplinary Research (2) | Learn research topics of the department |
第4回 | Potential Topics of Transdisciplinary Research | Proposal and discussion |
第5回 | Discussion | Discussion |
第6回 | Final Presentation | Final Presentation |
学修効果を上げるため,教科書や配布資料等の該当箇所を参照し,「毎授業」授業内容に関する 予習と復習(課題含む)をそれぞれ概ね100分を目安に行うこと。
なし
Tress, G., Tress, B. and Fry, G. (2005) Clarifying Integrative Research Concepts in Landscape Ecology. Landscape Ecology, 20, 479–493.
Geels, F.W. (2002) Technological transitions as evolutionary reconfiguration processes: A multi-level perspective and a case-study. Research Policy, 31, 1257-1274.
発表とレポート
なし