人間力基礎第二   Fundamentals of Humanity 2

文字サイズ 

担当教員
重藤 さわ子  豊田 光世 
使用教室
月9-10(S422)  
単位数
講義:2  演習:0  実験:0
講義コード
99332
シラバス更新日
2015年2月12日
講義資料更新日
2015年2月12日
学期
後期

講義概要

 世界的規模の様々な問題に直面している現代社会において、高度専門人材も深い専門性はもちろんのこと、自らの専門領域を超えて、社会の様々な関与者と対話・協働しながら、国内外の具体的な問題解決に資するプログラムやプロジェクトを率いることが求められます。本講義は、そういった将来のリーダーを目指し、対話力、論理的思考力、自己表現力、構想・企画力などを高めていきます。本講義は、対話の基礎的能力を身に着ける第1部、双方向コミュニケーションの基礎力を養う第2部、自身の成長のためのプロジェクトを自由に構想・企画する第3部の3つの内容で構成されます。
 Modern human society faces a number of global threats. Because of this, highly specialized, academic individuals are required to lead global pioneering research and development (R&D) projects or programs, collaborating with a variety of stakeholders in various social fields, in order to solve specific social problems beyond their own academic specialties. This course aims to help students, as candidates for global leaders in the future, to acquire basic abilities to communicate with others, to think logically, to express themselves, to design project proposals, etc. This course comprises three parts: the first cultivates dialogical thinking; the second helps students to understand the importance of interactive communications; the third focuses on designing a creative concept and project proposal.

講義の目的

 本講義では、特に対話力、論理的思考力、自己表現力、構想・企画力などを高めながら、将来のグローバルリーダーを目指し、今後の高度専門人材が持つべき心構え、主体的姿勢も身に着けていくことを目的としています。
 This course is designed to provide students with opportunities to cultivate basic abilities to communicate with others, to think logically, to express themselves, to design a project proposal, etc. Through this course, students are expected to realize the importance of developing those abilities as academic highly specialized individuals, engaging in open-minded, self-motivated challenges beyond their own academic specialties for pursuing their career as global leaders in the future.

講義計画

<第1部> 対話基礎
<Part1> Fundamental of Dialogical Thinking
1. (10/6 Mon)
 講義・第1部イントロダクション(目的・方針)、自己紹介
 Course Introduction / Part1 Introduction/ Self-introduction
2.(10/20 Mon)
 対話①
 Dialogical Thinking 1
3.(10/27 Mon)
 対話②
 Dialogical Thinking 2
4.(11/6 Thu)
 対話③
 Dialogical Thinking 3
<第2部> 双方向コミュニケーション基礎
<Part2> Fundamental of Interactive Communications
5.(11/10 Mon)
 第2部イントロダクション(目的・方針)
 Part2 Introduction
6.(11/7 Mon)
 ゲスト講義①
 Guest Lecture①
7.(11/26 Wed)
 ゲスト講義②
 Guest Lecture②
8.(12/1 Mon)
 演習①(個人プレゼン)
 Individual Presentation on Your Research Plan 1
9.(12/8 Mon)
 演習②(個人プレゼン)
 Individual Presentation on Your Research Plan 2
<第3部> 企画・提案基礎(グループワーク)
<Part3> Fundamental of Concept and Project Design
10.(12/15 Mon)
 第3部イントロダクション(目的・方針)
 Part 3 Introduction
11.(12/22 Mon)
 グループプロジェクト①
 Group Project 1
12.(1/5 Mon)
 グループプロジェクト②(構想発表)
 Group Project 2 (Concept Presentation)
13.(1/15 Thu)
 グループプロジェクト③(6つの帽子メソッド)
 Group Project 3 (Six Thinking Hats Method)
14.(1/19 Mon)
 グループプロジェクト④
 Group Project 4
15.(1/26 Mon)
 グループ最終プレゼン
 Group Presentation

教科書・参考書等

随時授業内で示す
Providing references during the course in the classroom

関連科目・履修の条件等

本講義は、グローバルリーダー教育院(AGL)所属希望者が必須とされる受講科目の一つですが、希望者以外の受講も歓迎します。
Although this course is one of the compulsory subjects for those who intend to apply for the “Academy for Global Leadership (AGL) Program”, all Master-PhD candidates are welcome.

成績評価

講義への参加・貢献、課題提出等で評価します。
Course contribution, Assignments, etc.

このページのトップへ