国際開発分野における評価の理論と実践   Evaluation in the International Development. its theory and practice

文字サイズ 

担当教員
佐藤 由利子 
使用教室
金5-6(B221)  
単位数
講義:2  演習:0  実験:0
講義コード
78083
シラバス更新日
2010年9月29日
講義資料更新日
2010年9月20日
学期
後期

講義概要

By taking this course, students can expect to deepen their understanding of major evaluation theories, their historical background and their application in the field of international development. They can also expect to acquire basic evaluation skills through the use of case studies, performing meta-evaluation and creating evaluation proposals.

講義の目的

Through this course, students are expected to deepen their understanding of major evaluation theories, their historical background and their application in the field of international and social development. They can also expect to acquire basic evaluation skills through case studies, conducting meta-evaluation or evaluation survey themselves.
このコースでは、主要な評価理論と歴史的背景、国際開発分野における評価の適用に関して理解を深めると共に、ケーススタディ、メタ評価または評価調査の実施を通じて、基礎的な評価スキルの習得を目指す。

講義計画

1. Outline of the course. Introduction of the basic concepts of evaluation and its application to international development programs/projects. (コースの概要。評価の基本的な考え方の紹介。国際開発プログラム/プロジェクトでの評価活用例)
2. Historical background of evaluation. Major evaluation theories. (評価の歴史的背景、主な評価理論)
3. Monitoring and evaluation utilizing a logical framework, its basic concept and methodology (ロジカル・フレームワークを使ったモニタリングと評価、その基本的考え方と方法)
4. Creating a logical framework (case study) (ケーススタディ:ロジカル・フレームワークの作成)
5. Result based management and evaluation, basic concept and methodology (結果重視のマネージメントと評価、その基本的考え方と方法)
6. Impact Evaluation, its method and limitation (インパクト評価の手法と課題)
7. Quantitative and qualitative approaches to evaluation(定量的評価と定性的評価)
8. Participatory evaluation(参加型評価)
9. Presentation and discussion: Meta-evaluation of existing evaluation reports(発表と討論:既存の評価報告書のメタ評価)
10. Presentation and discussion: Meta-evaluation of existing evaluation reports(発表と討論:既存の評価報告書のメタ評価)
11. Presentation and discussion: Evaluation survey result(発表と討論:評価調査の報告)
12. Presentation and discussion: Evaluation survey result(発表と討論:評価調査の報告)
13. Presentation and discussion: Evaluation survey result(発表と討論:評価調査の報告)
14. Wrap up discussion(総括討論)

教科書・参考書等

Teaching Materials and presentation requirement:
There is no specific text for this course. Some references will be introduced during the course. In the last part of the course, class participants are expected to present on one of the followings: ‘Meta-evaluation of an existing evaluation report’ or ‘Report of an evaluation survey’. Students are divided into groups, choose a subject, conduct a survey or analysis and make a presentation. Nowadays, many evaluation reports are available online.
教材と発表要件:テキストは指定せず、コース中に参考文献を紹介する。コースの最後の部分で、参加者は「既存の評価報告書のメタ評価」または「簡単な評価調査の報告」のいずれかについて発表を行う。最近、多くの組織は評価レポートを公表しており、ウェブサイトから入手できるものも多い。

関連科目・履修の条件等

Conditions for taking this course: Participating students are expected to have a good command of English since the lectures, presentations and discussions are conducted in English.
このコースが英語で開講される場合には、講義、発表、討論が英語で行われるため、参加学生は十分な英語力を有することが望まれる。

成績評価

class attendance, positive participation in the case study work and discussion (40%), presentation and report (60%) 出席及び討論への積極的な参加(40%)、発表・レポート(60%)

担当教員の一言

Evaluation is useful tool for both management and self-advancement. Through this course, I hope students will find it interesting and worth practicing.
評価はマネージメントと自己向上のために便利な道具である。この授業が、評価の面白さを理解し、実践するきっかけとなることを希望する。

このページのトップへ